Hurtiglading – hvordan lade elbilen trygt, raskt og billig

20.02.2020

Visste du at hurtiglading av elbilen kan være opp imot fem ganger dyrere enn å lade hjemme? Heldigvis finnes det et par tiltak du kan gjøre for å gjøre ladeprosessen så effektivt og billig som mulig. Vi har samlet viktig informasjon om hurtiglading som du som elbileier kan ha stor nytte av ute på veien:

Hva er hurtiglading?

Når det er snakk om lading av elbil har du kanskje hørt om begreper som hurtiglading, semilading og normallading. Det kan være utfordrende, særlig for nye elbileiere, å vite hva som skiller de ulike ladetypene. Forskjellen ligger hovedsakelig i antall kW bilbatteriet mottar, satt opp imot tiden ladingen tar og hvordan den foregår. Ved hurtiglading, referert til som DC lading, vil bilbatteriet motta langt mer strøm enn i en normallading, også kalt AC lading. Dette fordi laderen er plassert inne i hurtigladeren, noe som gjør at batteriet får en direkte overføring av strøm. Hurtigladingen vil ha en effekt på 40 kW og over.

Hvor lang tid tar hurtiglading?

Tiden det tar å hurtiglade en elbil varierer basert på hvilken ladekontakt man bruker, hvor fullt batteriet er og temperatur. En kan vanligvis beregne at det tar omtrent 30-60 minutter å fylle batteriet fra 0% til 80% med strøm. Dersom du lader med en kontakt som CHadEMO eller en CSS vil dette ta omkring 30 minutter. Disse ladekontaktene får du mer informasjon om lenger ned i innlegget. Om vinteren vil rekkevidden påvirkes dersom temperaturen synker til -10 grader eller mer. Her vil det være lurt å beregne god tid, da hurtigladingen fra 0-80% kan ta opp imot 90 minutter i kulden.

Vanligvis vil det ikke være hensiktsmessig å lade batteriene mer enn 80%. Dette er fordi effektiviteten vil reduseres betydelig, og ladingen vil ta lenger tid etter man har nådd dette punktet.

Hvor lenge burde jeg lade?

Så langt det er mulig, bør du unngå å lade batteriet på elbilen din mer enn 80%. Som beskrevet ovenfor, henger dette sammen med at effektiviteten synker betraktelig de resterende prosentene. Dersom du har behov for et fulladet batteri, kan du risikere å bruke det dobbelte av den opprinnelige tiden på de siste 20 prosentene, samt at det er dyrere.

Hva koster hurtiglading?

Prisen på hurtiglading vil variere ut ifra hvilken operatør du velger, samt om du tar i bruk ladebrikke, mobilapp eller SMS. Den laveste prisen får du ved å benytte deg av en ladebrikke eller mobilapp. En oversikt for året 2020 viser at de største aktørene som Fortum Charge & Drive har en pris på 3,10 kroner per minutt, og at Grønn Kontakt og BKK tilbyr lading til lik pris med 1,25 kr per minutt pluss 2,90 per kWh. Flere aktører opererer med en rabatt/bonusordning på for eksempel volum brukt i måneden, og det kan derfor lønne seg å ta i bruk samme aktør hver gang du lader. Merk deg at siden du betaler per minutt, vil det særlig om vinteren lønne seg å hurtiglade bilen når den er varm, da dette går raskere.

Hvordan lade elbil med hurtiglader

Uansett om du er eier av din første elbil eller en erfaren elbileier, er det nyttig å få kunnskap om hvordan du kan lade elbilen med en hurtiglader.

1. Benytt deg av et ladekart og finn en ladestasjon

Har du oversikt over de ulike ladestasjonene som er plassert langs ruta du skal kjøre? Det kan være en stor trygghet å planlegge kjørerute i forkant av turen, slik at du vet hvor den nærmeste ladestasjonen befinner seg når behovet for å lade oppstår. Planlegg gjerne et ladestopp rett før du skal parkere bilen på endestoppet, slik at bilen har tilstrekkelig med strøm når du skal ut å kjøre igjen.

Ved hjelp av et ladekart kan du enkelt få oversikt over de ulike ladestasjonene i nærheten. Her kan du også få nyttig informasjon om driftsstatus og dermed enkelt finne ut om ladestasjonen er ledig eller opptatt. Du vil også kunne se betalingsløsninger, historikk og kvitteringer. Nedenfor har vi samlet en oversikt over de største operatørene.

2. Parker bilen din

Når du har funnet en passende ladestasjon og skal parkere, bør dette gjøres nærme ladestasjonen slik at slangen rekker frem til uttaket på bilen. Det er også viktig at du tar hensyn til andre bilister rundt deg og ikke står i veien for andres lading.

3. Valg av korrekt ladekontakt

Når det kommer til selve hurtigladingen, vil valg av ladekontakt avhenge av hva slags elbil du har. Noen elbiler er nemlig utstyrt med en CCS hurtiglader, mens andre har CHAdeMO. Har du en Tesla derimot, vil disse også kunne ha helt egne hurtigladere. For mannen i gata kan dette virke avansert, og vi gir deg derfor en enkel oversikt over de ulike ladekontaktene for elbil.

CCS/Combo

Dette er den ladekontakten de fleste elbiler i Europa har i dag. CCS, eller Combined Charging System, er en smart løsning fordi du har tilgang til både DC hurtiglading og AC normallading i en ladekontakt. Ladestasjoner med CCS har som regel en fast kabel som plugges inn i bilen og er ofte kombinert med en CHAdeMO, men en kan kun benytte seg av en om gangen.

CHAdeMO

CHAdeMO er i likhet med CCS også en DC hurtiglader. Dette er den hurtigladeren som kom på markedet først, men som i dag tas mindre i bruk grunnet den kombinerte løsningen med CCS. På tross av den nyere løsningen er det i dag fortsatt mange modeller som er utstyrt med en CHAdeMO, som Nissan Leaf og Mitsubishi.

Tesla Supercharger gjør ladingen raskere enn noen gang

Er du eier av en Tesla vil du dra store fordeler av deres ladeløsning, Supercharger, som kan lade opp mot 150 kW. Den økte populariteten for Tesla sine biler har gjort at de utvider ladestasjonene sine i Norge og kommer med 20 nye plasseringer i løpet av 2020. Følg også med på utviklingen av Supercharger v3. Dette er en oppdatering som gjør det mulig å lade helt opp til 250 kW og har en ladetid på kun 15 minutter.

Type 2 ladekontakt

En type 2 kontakt er i dag Europeisk standard og er derfor på alle nye elbiler. Ladestasjoner uten fast kabel vil derfor ha en type 2 kontakt tilgjengelig. Dersom du skulle ha type 1 kontakt på din bil lar det seg løse med mode3- ladekabel, hvor den ene enden består av type 1 og den andre av type 2.

Lad hurtig og effektivt hos en Ionity stasjon

Lader du elbilen din på en Ionity stasjon kan du lade med en CCS kontakt og oppnå en ladeeffekt på helt opp til 350 kW. Dette betyr i praksis at du kan lade 80% på så kort tid som 10 minutter. Dette gjelder vel og merke kun dersom elbilen din kan motta denne effekten. Det finnes i dag 13 slike stasjoner, men Ionity uttaler at det i løpet av 2020 skal eksistere 20 stasjoner totalt rundt om i Norge. Eksepsjonell hurtiglading hos Ionity vil dessverre koste deg dyrt, særlig hvis du ikke har en kundeavtale. Prisen ligger nemlig i dag på 8 kroner per kWt.

4. Velg betalingsmetode og sett i gang med ladingen

Når du har ankommet ladestedet kan det være greit å ha sett på ulike alternativer for betaling. Du vil nemlig kunne få ulike priser avhengig av hvilken betalingsmetode du velger. Bruker du en effektiv metode kan du også spare deg for unødvendig tidsbruk og stressmomenter.

Ladebrikke

Ladebrikken må bestilles hos de ulike operatørene for hurtiglading. Fortum Charge & Drive og Grønn Kontakt har sin egen ladebrikke, men opplyser også om at du kan ta i bruk elbilforeningens, så lenge dette registreres.

SMS

Dette er den mest kostbare løsningen, og er for noen også et gammeldags og utdatert alternativ. Det kan likevel være en ønsket løsning i noen tilfeller. Det første du gjør er å sette ladekabelen i bilen og sender en SMS til et bestemt telefonnummer. Meldingen skal som oftest inneholde «ELBIL START» etterfulgt av ladenummeret du ser på stasjonen. Deretter sender du «ELBIL STOPP» når elbilen er ferdig oppladet.

Enkelt og rimelig med bruk av app

Ved å ta i bruk en ladeapp kan du faktisk spare en del penger, da en SMS kan koste deg en krone ekstra i minuttet. Du kan også opparbeide deg bonuser og rabatter i enkelte av appene. Selve betalingen skjer via kortet du har registrert i appen. Sjekk ut ladeappen til Fortum Charge & Drive, Grønn Kontakt eller BKK og Lyse.

5. Avslutt ladingen og koble fra

Når du har ladet opp elbilen tilstrekkelig, kan du stoppe ladingen via en knapp i den utvalgte appen, sende en SMS eller trykke på stoppknappen på selve ladestasjonen. Etter dette er du klar til å trygt kjøre videre på veien.

Kort forklart: Slik bruker du hurtiglader for elbil

  • Benytt deg av et ladekart og finn en ladestasjon – Planlegg ruten din med et ladekart, slik at du unngår å gå tom for strøm eller føle tidspress underveis på kjøreturen. Det finnes mange gode apper som hjelper deg med dette.
  • Parker bilen – Når du skal parkere bilen bør du tenke på at det vil være hensiktsmessig å parkere nærme ladekontakten. Du vil også vise god folkeskikk ved å ta hensyn til andre bilister når du parkerer.
  • Velg riktig ladekontakt – For flertallet i Europa vil en CSS-ladekontakt være aktuelt, men for noen vil også en CHAdeMO være gjeldene. Tesla har sin egen hurtiglader, nemlig supercharger.
  • Velg betalingsmetode og start lading – Du kan benytte deg av både ladebrikke, SMS og app når det kommer til betaling. Disse vil variere i pris og du bør derfor velge den løsningen som passer deg best.
  • Avslutt ladingen og koble fra – Ladingen kan avsluttes i appen, via SMS, ladebrikke eller skrus av manuelt på ladestasjonen.

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet sammen og svart på noen av våre oftest stilte spørsmål om elbil og hurtiglading.

Hva gjør jeg hvis jeg har kjørt tom for strøm?

+

Det er fort gjort å lade elbilen eller tenke at man har nøyaktig med strøm til den gitte strekningen. I noen tilfeller er det lett å feilberegne og det går galt. Dersom bilen skulle gå tom for strøm bør du ringe en redningstjeneste som kan bistå med hjelp. Vi i Viking Redningstjeneste har kompetanse om elbiler og hjelper deg gjerne. Husk at elbilen er ekstra utsatt om vinteren, da rekkevidden reduseres i kulden. Det kan derfor være lurt å lese seg opp på hvordan du kan bevare rekkevidden best mulig om vinteren.

Blir batteriet på elbilen skadet når det går tom for strøm?

+

Selv når bilen sier stopp og det kan virke som om den er tom for strøm finnes det et lite reservebatteri. Dette batteriet kan dessverre ikke brukes og fungerer kun som en slags sikkerhet. Batteriet vil med andre ord ikke ta noen skade dersom du skulle gå tom for strøm.

Når bør jeg bytte batteri på elbilen?

+

Med dagens teknologi er batteriene svært holdbare og slitesterke. Du trenger derfor ikke bekymre deg for om det kan være nødvendig å bytte batteri i løpet av elbilens levetid. Skulle du likevel måtte bytte batteri, dreier dette seg om problemer som ikke kan repareres, og ikke om slitasje.

Er elbiler lite miljøvennlig?

+

Mange stiller seg kritiske til om elbiler faktisk er miljøvennlige, særlig i forbindelse med gjenbruk. Leverandøren Fortum har kommet med en smart løsning der man klarer å resirkulere 80% av batterikomponentene. Ved å kunne gjenbruke batteriene og minske produksjon, vil man kunne spare naturen for unødvendig uthenting av sjeldne stoffer.

Finner du ikke svaret ditt? Se flere ofte stilte spørsmål og svar om elbiler her.

Elbilen gått tom for strøm?

Kontakt oss på telefon 06000 eller bestill veihjelp direkte på nettsiden vår. Viking har solid kompetanse når det kommer til elbil og har dyktige fagfolk på stedet. Vi hjelper deg med å få start på bilen igjen. Husk at det også ved noen tilfeller kan være 12v batteriet som er tomt for strøm. Skulle dette være tilfellet kan vi bidra med starthjelp eller bytting av ditt batteri.