Skal du kjøpe bobil? Dette må du sjekke og tenke på!

26.06.2020

Uansett om du skal kjøpe din første bobil eller er erfaren bobileier, er det en del ting du bør tenke gjennom før du handler.

De siste årene har antallet registrerte bobiler i Norge doblet seg – fra rundt 25 000 i 2009 til rett under 50 000 ved inngangen av 2019.

Er du blant de mange som vurderer å kjøpe bobil? Uansett om du vil kjøpe ny eller brukt, er det noen grunnleggende ting du må tenke gjennom før du slår til. I tillegg bør du som skal kjøpe brukt bobil ha en oversikt over alle tingene som bør sjekkes litt ekstra grundig.

Det aller første du må gjøre, uansett om bobilen du drømmer om er ny eller brukt, er å tenke gjennom hvordan du skal bruke den og hvor mange som skal være med på tur. En bobil som er perfekt for et par på byferier i Europa vil ikke passe spesielt godt for en familie på fire – og vice versa.

Ulike typer bobiler

Det er vanlig å dele inn bobilene i fire ulike typer. Disse er basert på hvordan bobilen er bygget, og forskjellene innad i de ulike klassene kan også være store. Likevel er det noen fellestrekk som definerer de ulike bobilene.

De fire typene bobiler:

Bybobil

Kjøpe Bobil Bybobil

Dette er som regel de minste variantene. Bybobiler er basert på tradisjonelle variebiler av ulik størrelse, og de har dermed et helt metallkarosseri.

På grunn av dette, vil du også plassen i bodelen være begrenset sammenlignet med andre typer hvor denne er separat og bygget oppå et understell.

Bybobiler passer, som navnet tilsier, perfekt for deg som liker å utforske byer og andre steder hvor det kan være trangt. De får plass de aller fleste steder, og de vil heller ikke skille seg like mye ut som en mer tradisjonell bobil.

De siste årene har disse modellene blitt stadig mer populære, og smarte løsninger gjør ofte at de kan føles større enn de egentlig er. Ulempen er imidlertid at det kan bli litt i trangeste laget hvis man er flere enn to på lengre turer.

Alkovebiler

Kjøpe Bobil Alkovebobil

Alkovebilen er kanskje bobilen de aller fleste ser for seg når de tenker på en bobil. Alkoven over førerhuset, som er fra en varebil, har nærmest blitt ikonisk for de fleste bobiler, og de har vært på markedet i en årrekke.

Selv om man selvfølgelig kan diskutere det rent estetiske ved en alkove, er det ingen tvil om at det er praktisk. Det gir deg en stor dobbeltseng over førerplassen – og du får dermed hele resten av bodelen til rådighet.

Alkovebiler er spesielt populære blant familier med små barn – nettopp fordi man kan ha to adskilte soveplasser med en salong i midten. Det gjør at foreldre kan sitte oppe selv om barna har gått til sengs.

Ulempen med alkoven, er i hovedsak at den fungerer som et vindfang. Det gjør at du vil bruke mer drivstoff, og bilen vil også være mer utsatt for vind.

Delintegrert bobil

Kjøpe Bobil Delintegrert

En delintegrert bobil er, i likhet med alkovebilen, basert på en varebilfront og en separat bodel. Her har du imidlertid ikke den samme «hatten» som på alkovebilene – men mange har til gjengjeld en senkeseng foran.

Disse sengene henger oppunder taket når de ikke brukes, og flyttes ned når det er på tide å ta kvelden. Dette gjør på mye av den samme nytten som i alkovebilene, men med en senkeseng vil du ofte måtte velge mellom seng og salong foran.

Delintegrerte bobiler kan også leveres med flere andre sengeløsninger som er tilpasset bruken din. På grunn av denne fleksibiliteten kombinert med god plass, har denne typen blitt veldig populær de siste årene.

Helintegrert bobil

Kjøpe Bobil Helintegrert

Hvis du vil ha maksimalt med plass og mulighet til å ha med deg flere gjester, er det helintegrerte bobiler som gjelder.

Disse er bygget som en hel bobil på et understell fra en varebil eller lastebil og finnes i flere størrelser – helt opp til biler man trenger førerkort for tung lastebil for å kjøre.

Siden hele bilen er bygget som en bobil, vil du få et mer åpent og luftig førerhus enn i andre typer bobiler, og de aller fleste kommer også med en senkeseng over førerplassen.

Det finnes flere mulige innredninger, men de aller fleste har minst senkeseng foran og dobbelseng eller to enkle senger bakerst.

Fordelen med en helintegrert bobil er utvilsomt plassen. De er imidlertid ofte dyrere enn andre typer.

5 ting du må vurdere når du kjøper bobil

Hvor mange sengeplasser?

Antall sengeplasser er som regel noe av det første man må bestemme seg for. Det finnes bobiler med alt fra to til åtte sengeplasser, men sengeplass til fire er det aller vanligste.

Hvordan disse sengeplassene er organisert varierer, og noen bobiltyper kan leveres med forskjellige sengeløsninger.

I tillegg til hvor mange sengeplasser du trenger, er det smart å tenke over hvem som skal bruke dem. Det som vil fungere for en familie med barn, vil ikke nødvendigvis være like bra for fire voksne på tur.

Hvis du skal bruke fire sengeplasser jevnlig, kan det være lurt å velge en bobil som har fire faste senger slik at du slipper å gjøre om salongen til seng hver kveld.

Husk også at reglene for hvor mange du kan ha med deg i bobilen henger sammen med antall sengeplasser – ikke nødvendigvis antall sitteplasser med belte. Har du en bobil med fire sengeplasser, kan du kun ha med fire personer i bilen, uansett om du har sitteplass med belter til fem eller seks.

Tenk på vekten

For de aller fleste, er det bobiler med totalvekt under 3500 kilo som gjelder. Dette er også bobilene det er desidert flest av på markedet – selv om det også finnes en del som krever førerkort klasse C1.

Husk at det ikke er bilens egenvekt som avgjør – men totalvekten den er godkjent for.

Førerkortklasser

Klasse B:
Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 3500 kilo

Klasse C1 (lett lastebil):
Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 7500 kilo

Klasse C (tung lastebil)
Du kan kjøre biler med tillatt totalvekt over 7500 kilo

Mens man på bilferie med en personbil ofte sliter med for lite plass, er det ofte vekten som setter begrensninger for hva du kan ta med deg på bobilferie. Nyttelasten på bobilen regnes ut ved å ta bilens tillatte totalvekt (som regel 3500 kilo) og trekke fra egenvekten inkludert fører på 75 kilo.

Ofte gir dette deg en nyttelast på rundt 500 kilo, og denne inkluderer alt løst som er i bobilen – inkludert passasjerene. Med fire personer om bord, feriebagasje, dekketøy og annet nødvendig utstyr, eventuelle sykler, griller og møbler ser man at 500 kilo fort fylles opp.
Det gjelder dermed å pakke økonomisk – selv om du har fysisk plass til noe, er det ikke sikkert at du bør ta det med deg.

Husk også at dersom du velger en bil med høyere tillatt totalvekt enn 3500 kilo, vil du måtte betale høyere takster på ferger og i bommer.

Sjekk det tekniske grundig

Viking Kontroll taksering av bobil

Å kjøpe bobil er på mange måter som å kjøpe både bil og campingvogn samtidig. Det betyr at det er en del ting du må huske på å sjekke grundig – særlig hvis du skal kjøpe en brukt bobil.

Er du usikker på om du har kunnskapene som skal til for å sjekke bobilen grunding slik at du unngår å kjøpe katta i sekken? Ta kontakt med Viking Kontroll for å avtale en kjøpskontroll før du signerer kontrakten. Da får du en komplett tilstandsrapport på bilen, og du vet dermed hva du går til.

I all hovedsak er det du bør sjekke på bildelen det samme som på en vanlig bil – og i bodelen bør du sjekke det samme som i campingvogner.

At bilen har fått jevnlig service og vedlikehold bør være noe av det aller første du sjekker. Dette bør være gjort hos noen som har erfaring med bobiler, slik at de også har fått sjekket bodelen jevnlig.

Sjekk fukt og gass – og be om test

En fukttest bør være på plass – særlig hvis bobilen er mer enn et par år gammel. Norge har et fuktig klima, og det skal ikke store feil til før fukten får tak i bodelen.

Hvis bobilen først har blitt utsatt for fukt kan det være både vanskelig å dyrt å rydde opp i, så med mindre du vet akkurat hva du gjør bør du styre unna en bobil med fuktskader.

Fuktskader kan føre til strukturelle problemer med bodelen, men det kan også være helsefarlig å oppholde seg i en bobil med fuktskader over lengre tid. Det vil blant annet kunne utvikle seg muggsopp – noe du absolutt vil unngå der du sover.

De fleste bobiler har også gassrør til ting som koketopp, varmtvann og kjøleskap. Disse bør sjekkes nøye for lekkasjer og slitasje ved jevne mellomrom. Be derfor om bekreftelse på at dette er gjort før du kjøper.

Du bør også ta en gjennomgang og sjekke at alt, fra kjøleskap og lys til skuffer og dusj, fungerer som det skal – både før og etter en prøvetur.

Pass også på å sjekke at batteriene er i god stand. Bobiler har som regel minst to stykker – ett som fungerer som et vanlig bilbatteri og ett eller flere som gir deg strøm til bodelen.

Les mer om Viking Kontroll sine tester

Motor og understell som en bil

Bybobiler, alkovebiler og halvintegrerte bobiler er alle basert på varebiler. Det betyr at motor og drivverk er det samme som du finner på modellene uten bodel.

Finn ut hva slags modell bobilen er basert på og søk opp vanlige feil og mangler ved disse før du skal se på bobilen. Da har du en bedre idé om hva som bør sjekkes ekstra grundig, og du har også bedre grunnlag for å stille riktige spørsmål.

Ellers handler det generelt om mye av det samme som ved kjøp av vanlige biler. Det betyr at du må prøvekjøre og lytte etter uvanlige lyder – og kjenne etter at bilen oppfører seg som forventet.

Hvis du har lite erfaring med bobiler kan det være nyttig å ta med seg en erfaren bekjent – eller ta med bilen du vurderer å kjøpe til Viking Kontroll for en grundig sjekk.

Husk også at du bør ta en grundig sjekk av bilen før du legger ut på langtur – uansett om det er første gang i ny bobil, eller du har hatt bilen i mange år.

Tester og kontrollerer

Skal du kjøpe eller selge bobil eller ta EU kontroll. Viking Kontroll har tester for alle formål.