Dekkmerking forklart – dette betyr de viktigste tallene og bokstavene

20.06.2020

På siden av dekkene står det en rekke tall, bokstaver og symboler som kan virke ganske kryptiske hvis du ikke vet hva du ser på.

Vet du for eksempel hva 205/55 R16 70V egentlig betyr? Eller hva med 5220?

Disse dekkmerkene inneholder viktig informasjon som blant annet felgdiameter, dekktype, maksimal godkjent hastighet og produksjonsdato.

Med denne informasjonen kan du finne alder på dekkene, størrelsen på dekkene, hvor mye vekt dekket tåler og hvor fort du kan kjøre med dem. Nyttig informasjon å ha når du skal bytte dekk på bilen.

Heldigvis er det enklere enn du tror å forstå hva dekkmerkingen betyr.

De viktigste merkene kan deles inn i tre kategorier:

Her er en forklaring av hva de betyr…

Dekkdimensjon

Dette er nok de aller viktigste merkene på dekket. Dekkdimensjonen består av tre tall og én bokstav, som forteller deg størrelsen på dekket og dekktypen.

Som et eksempel bruker vi en dekkdimensjon som er vanlig på mange biler: 205/55 R16

Dette betyr dekkdimensjon tallene og bokstaven:

205 = Dekkbredde

Det første tallet på tre siffer er dekkbredden (også kalt seksjonsbredde). Dette tallet angir bredden på dekket i millimeter. Står det for eksempel 205 betyr det altså at dekket er 205 millimeter bredt (20,5 centimeter).

55 = Dekkprofil

Det neste tallet på to siffer er dekkprofilen (også kalt seksjonshøyde). Dette tallet angir høyden på dekket fra felgen i prosent av dekkbredden. Man skulle kanskje tro at dette også ble oppgitt i millimeter, men dette er en prosent av bredden. Så hvis man har et dekk med bredde på 205 mm og 55 i profil vil høyden være 112,75 mm (55 prosent av 205 er 112,75).

R = Dekktype

Etter de to første tallene kommer det en bokstav som angir dekktypen. Det er tre dekktyper:

  • R: Radialdekk
  • D: Diagonaldekk
  • RF: Run Flat-dekk

R står på tilnærmet alle personbildekk i dag. Diagonaldekk var mer vanlig før men Radialdekk har blitt standard i dag fordi det gir lavere rullemotstand og mer stabile kjøreegenskaper.

16 = Hjuldiameter

Det siste tallet er Hjuldiameteret (også kalt felgdiameter). Dette tallet angir diameteren på innsiden av dekket. Hjuldiameter måles fra felgkant til felgkant og er oppgitt i tommer (det samme som felger måles i). Vårt eksempeldekk har med andre ord en indre diameter på 16 tommer – og passer dermed kun til en 16-tommers felg.

Hva er dekkdimensjon?

+

Dekkdimensjon forteller deg hva slags dekk bilen din trenger. Riktig dekkdimensjon til din bil står i vognkortet. Sammenlign dekkdimensjonen i vognkortet med merkene på dekksiden for å sikre at du kjører med lovlig og sikre bildekk

Hvilken dekkdimensjon kan jeg bruke?

+

Det tryggeste er å kjøpe samme dimensjon som dekkene du tar av har, men det er mulig å endre dimensjon – for eksempel hvis du vil ha en annen størrelse på felgene.

Kan jeg bytte til en annen dekkdimensjon?

+

Ja du kan bytte til en annen dekkdimensjon enn den bilen har originalt. Hvis du skal bruke en alternativ dekkdimensjon er det rulleomkretsen som er det viktigste kravet å ta hensyn til. Rulleomkretsen varierer med dekkdimensjonen, og det er ikke lov å endre denne med mer enn 5 %.

Det finnes en rekke dekk kalkulatorer og på nett som lar deg regne ut rulleomkrets basert på dekkdimensjon og sammenligne med dimensjonen du har i dag.

Lasteindeks og hastighetsindeks

Rett etter dekkdimensjonen står det et tall og én bokstav. Dette er lasteindeksen og hastighetsindeksen (også kalt belastningskode og hastighetskode). De sier noe om hvor mye vekt hvert dekk tåler og hvor fort du kan kjøre med dem.

I vårt eksempel (205/55 R16 70V) er tallet 70 og bokstaven V:

I vognkortet står det en minsteverdi for hvilken lasteindeks og hastighetsindeks dekkene til bilen skal ha. Du må sørge for at belastningskoden og hastighetskoden på bildekkene dine er tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere.

Som regel er dette ikke noe problem, da de fleste dekk har vesentlig høyere indekser enn de fleste biler trenger. Dette er allikevel viktige detaljer fordi du kan få mangellapp hvis du blir stoppet i kontroll (du får heller ikke godkjent bilen ved neste EU/PKK kontroll).

70 = Lasteindeks

Lasteindeksen (også kalt belastningsklasse, belastningskode eller load index) er en egen skala som angir hvor mye dekket tåler – så hvis det står 70 betyr det ikke at dekket kun tåler 70 kilo, men heller 335 kilo.

Hvis du ser på tabellen nedenfor ser du at lasteindeksen (LI) er 70 som betyr at dekket i vårt eksempel (205/55 R16 70V) tåler maks 335 kilo. Hvis tallet hadde vært 80, så hadde dekket tålt 450 kilo.

Lasteindeks tabell:

 LI  Kg  LI  Kg  LI  Kg  LI  Kg
 60  250  80  450  100  800  120  1400
 61  257  81  462  101  825  121  1450
 62  265  82  475  102  850  122  1500
 63  272  83  487  103  875  123  1550
 64  280  84  500  104  900  124  1600
 65  290  85  515  105  925  125  1650
 66  300  86  530  106  950  126  1700
 67  307  87  545  107  975  127  1750
 68  315  88  560  108  1000  128  1800
 69  325  89  580  109  1030  129  1850
 70  335  90  600  110  1060  130  1900
 71  345  91  615  111  1090  131  1950
 72  355  92  630  112  1120  132  2000
 73  365  93  650  113  1150  133  2060
 74  375  94  670  114  1180  134  2120
 75  387  95  690  115  1215  135  2180
 76  400  96  710  116  1250  136  2240
 77  412  97  730  117  1285  137  2300
 78  425  98  750  118  1320  138  2360
 79  437  99  775  119  1360  139  2430

Som forbruker trenger du imidlertid bare å forholde deg til indeks-tallet og sørge for at dette er tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere.

Har du en stor bil og skal på bilferie med fullastet bagasje, bør du sjekke lasteindeksen for å sikre at dekkene dine tåler vekten.

V = Hastighetsindeks

Hastighetsindeksen (også kalt hastighetsklasse, hastighetskode eller speed index) vises på dekksiden etter lasteindeks tallet. Hastighetsindeksen oppgis med bokstaver som går fra A til Y. Bokstaven på dekket angir topphastigheten dekket er godkjent for.

I vårt eksempel (205/55 R16 70V) er dekket merket med bokstaven V. Som du kan se i hastighetsindeksen (HI) nedenfor, betyr dette at bildekket tåler en maks hastighet på 240 km/t.

Hastighetsindeks tabell:

 HI  km/t  HI  km/t  HI  km/t
 A1  5  E  70  S  180
 A2  10  F  80  T  190
 A3  15  G  90  U  200
 A4  20  J  100  H  210
 A5  25  K  110  V  240
 A6  30  L  120  W  270
 A7  35  M  130  Y  300
 A8  40  N  140  VR  >210
 B  50  P  150  ZR  >240
 C  60  Q  160
 D  65  R  170

Som regel har sommerdekk en relativt høy hastighetsindeks (V eller høyere), mens vinterdekk ofte er begrenset til T som er 190 km/t. Det eneste unntaket er at vi i Norge kan gå ned til Q (Q = 160 km/t) på vinterdekk.

Akkuratt som med lasteindeksen, trenger du som forbruker bare å forholde deg til indeks-bokstaven og passe på at dette er tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere.

Dette er spesielt viktig å sjekke hastighetsindeksen når du for eksempel skal på bilferie til utlandet. Det er lurt å vite hva dekkene dine tåler når du kjører på autobahn i Tyskland.

Hva er lasteindeks?

+

Lasteindeksen er en skala som angir hvor mye vekt dekket tåler. Dekkene dine må ha en lasteindeks som minst like høy som det i vognkortet.

Hvordan finner jeg riktig lasteindeks?

+

Du kan finne riktig lasteindeks (Load index) til bilen din under avsnitt 12 i vognkortet hvor det står “Min. Li”. Lasteindeksen i vognkortet angir en minimumsverdi som betyr at tallet du ser og alle verdier over er tillatt.

Hva betyr hastighetsindeks?

+

Hastighetsindeks betyr hvor høy hastighet et dekk tåler. Alle dekk er merket med en bokstav som forteller deg hva høyeste godkjente hastigheten for dekket er. Du må ha dekk med en hastighetskode som er minst like høy som bilens topphastighet.

Hva er hastighetsindeks kravet for vinterdekk i Norge?

+

Vinterdekk i Norge må ha en hastighetsindeks på minimum Q (160 km/t).

Datomerking

Dekk har også en “datomerking”. Det er ikke «Best før»-merking som på matvarer, men et tall for når dekket er produsert. Dette er plassert rett foran den såkalte E-merkingen som er en E etterfulgt av et tall.

Datomerkingen består av de fire siste tallene i DOT-koden (også kalt DOT-merkingen) og angir hvilken uke og år dekket er produsert.

Å lese datomerkingen for å finne alderen på dekket er ganske enkelt hvis du husker at de to første sifrene er produksjonsuken (01 – 53) og de to siste sifrene er produksjonsåret.

Her er et eksempel på datomerking: DOT XXXXXXX5220

De fire siste sifrene i DOT-koden angir produksjonstiden og betyr:

  • 52 = Uke
  • 20 = År

Dekket ble altså produsert i uke 52 i 2020.

Med denne informasjonen kan du regne deg fram til hvor gammelt bildekket er.

Det kan være greit å ta en titt på datomerkingen når du kjøper nye dekk – for å sikre at de ikke er veldig gamle. Så lenge dekke har blitt lagret korrekt vil det ikke være noen særlig forskjell på om det er ett eller tre år siden de ble produsert – men noe særlig mye lengre enn tre år anbefales ikke.

Det virkelige aldringen av dekk skjer først når du begynner å bruke dem. Derfor er det av de fleste anbefalt at du bytter ut dekkene etter 7-10 år uavhengig av hvor mye mønsterdybde som er igjen. Dette er fordi gummien etterhvert blir hardere og vil gi dårligere grep.

Hvordan lese alder på dekk?

+

Du kan enkelt sjekke alderen på dekkene dine ved å lese datomerkingen. De fire siste sifrene i DOT-koden forteller deg når dekket var produsert.

Hvor gamle kan bildekk være?

+

Som et sikkerhetstiltak burde alle dekk, som er 7-10 år år gamle, inkludert vinterdekk, sommerdekk og reservedekk, byttes ut med nye dekk. Dette gjelder selv for dekk som har tilstrekkelig mønsterdybde og ser skadefrie ut.