Dekkmerking forklart – dette betyr tallene og bokstavene
På siden av dekkene står det en rekke tall, bokstaver og symboler som kan virke ganske kryptiske hvis du ikke vet hva du ser på…
Vet du for eksempel hva 205/55 R16 70V egentlig betyr? Eller hva med 5220?
Disse dekkmerkene inneholder viktig informasjon som blant annet felgdiameter, dekktype, maksimal godkjent hastighet og produksjonsdato.
Med denne informasjonen kan du finne alder på dekkene, størrelsen på dekkene, hvor mye vekt dekket tåler og hvor fort du kan kjøre med dem. Nyttig informasjon å ha når du skal bytte dekk på bilen.
Heldigvis er det enklere enn du tror å forstå hva dekkmerkingen betyr.
De viktigste merkene kan deles inn i tre kategorier:
- Dekkdimensjon
- Lasteindeks og hastighetsindeks
- Datomerking
Her er en forklaring av hva de betyr…
Dekkdimensjon
Dette er nok de aller viktigste merkene på dekket. Dekkdimensjonen består av tre tall og én bokstav, som forteller deg størrelsen på dekket og dekktypen.
Som et eksempel bruker vi en dekkdimensjon som er vanlig på mange biler: 205/55 R16
Dette betyr dekkdimensjon tallene og bokstaven:
- 205 = Dekkbredde
- 55 = Dekkprofil
- R = Dekktype
- 16 = Hjuldiameter
- 205 = Dekkbredde
Det første tallet på tre siffer er dekkbredden (også kalt seksjonsbredde). Dette tallet angir bredden på dekket i millimeter. Står det for eksempel 205 betyr det altså at dekket er 205 millimeter bredt (20,5 centimeter).
205 = Dekkbredde
Det første tallet på tre siffer er dekkbredden (også kalt seksjonsbredde). Dette tallet angir bredden på dekket i millimeter. Står det for eksempel 205 betyr det altså at dekket er 205 millimeter bredt (20,5 centimeter).
55 = Dekkprofil
Det neste tallet på to siffer er dekkprofilen (også kalt seksjonshøyde). Dette tallet angir høyden på dekket fra felgen i prosent av dekkbredden. Man skulle kanskje tro at dette også ble oppgitt i millimeter, men dette er en prosent av bredden. Så hvis man har et dekk med bredde på 205 mm og 55 i profil vil høyden være 112,75 mm (55 prosent av 205 er 112,75).
R = Dekktype
Etter de to første tallene kommer det en bokstav som angir dekktypen. Det er tre dekktyper:
- R: Radialdekk
- D: Diagonaldekk
- RF: Run Flat-dekk
R står på tilnærmet alle personbildekk i dag. Diagonaldekk var mer vanlig før men Radialdekk har blitt standard i dag fordi det gir lavere rullemotstand og mer stabile kjøreegenskaper.
16 = Hjuldiameter
Det siste tallet er Hjuldiameteret (også kalt felgdiameter). Dette tallet angir diameteren på innsiden av dekket. Hjuldiameter måles fra felgkant til felgkant og er oppgitt i tommer (det samme som felger måles i). Vårt eksempeldekk har med andre ord en indre diameter på 16 tommer – og passer dermed kun til en 16-tommers felg.
Lasteindeks og hastighetsindeks
Rett etter dekkdimensjonen står det et tall og én bokstav. Dette er lasteindeksen og hastighetsindeksen (også kalt belastningskode og hastighetskode). De sier noe om hvor mye vekt hvert dekk tåler og hvor fort du kan kjøre med dem.
I vårt eksempel (205/55 R16 70V) er tallet 70 og bokstaven V:
- 70 = Lasteindeks / belastningskode
- V = Hastighetsindeks / hastighetskoden
I vognkortet står det en minsteverdi for hvilken lasteindeks og hastighetsindeks dekkene til bilen skal ha. Du må sørge for at belastningskoden og hastighetskoden på bildekkene dine er tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere.
Som regel er dette ikke noe problem, da de fleste dekk har vesentlig høyere indekser enn de fleste biler trenger. Dette er allikevel viktige detaljer fordi du kan få mangellapp hvis du blir stoppet i kontroll (du får heller ikke godkjent bilen ved neste EU/PKK kontroll).
70 = Lasteindeks
Lasteindeksen (også kalt belastningsklasse, belastningskode eller load index) er en egen skala som angir hvor mye dekket tåler – så hvis det står 70 betyr det ikke at dekket kun tåler 70 kilo, men heller 335 kilo.
Lasteindeks tabell
Hvis du ser på tabellen nedenfor ser du at lasteindeksen (LI) er 70 som betyr at dekket i vårt eksempel (205/55 R16 70V) tåler maks 335 kilo. Hvis tallet hadde vært 80, så hadde dekket tålt 450 kilo.
LI | Kg | LI | Kg | LI | Kg | LI | Kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
60 | 250 | 80 | 450 | 100 | 800 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 81 | 462 | 101 | 825 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 82 | 475 | 102 | 850 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 83 | 487 | 103 | 875 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 84 | 500 | 104 | 900 | 124 | 1600 |
65 | 290 | 85 | 515 | 105 | 925 | 125 | 1650 |
66 | 300 | 86 | 530 | 106 | 950 | 126 | 1700 |
67 | 307 | 87 | 545 | 107 | 975 | 127 | 1750 |
68 | 315 | 88 | 560 | 108 | 1000 | 128 | 1800 |
69 | 325 | 89 | 580 | 109 | 1030 | 129 | 1850 |
70 | 335 | 90 | 600 | 110 | 1060 | 130 | 1900 |
71 | 345 | 91 | 615 | 111 | 1090 | 131 | 1950 |
72 | 355 | 92 | 630 | 112 | 1120 | 132 | 2000 |
73 | 365 | 93 | 650 | 113 | 1150 | 133 | 2060 |
74 | 375 | 94 | 670 | 114 | 1180 | 134 | 2120 |
75 | 387 | 95 | 690 | 115 | 1215 | 135 | 2180 |
76 | 400 | 96 | 710 | 116 | 1250 | 136 | 2240 |
77 | 412 | 97 | 730 | 117 | 1285 | 137 | 2300 |
78 | 425 | 98 | 750 | 118 | 1320 | 138 | 2360 |
79 | 437 | 99 | 775 | 119 | 1360 | 139 | 2430 |
Som forbruker trenger du imidlertid bare å forholde deg til indeks-tallet og sørge for at dette er tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere.
Har du en stor bil og skal på bilferie med fullastet bagasje, bør du sjekke lasteindeksen for å sikre at dekkene dine tåler vekten.
V = Hastighetsindeks
Hastighetsindeksen (også kalt hastighetsklasse, hastighetskode eller speed index) vises på dekksiden etter lasteindeks tallet. Hastighetsindeksen oppgis med bokstaver som går fra A til Y. Bokstaven på dekket angir topphastigheten dekket er godkjent for.
Hastighetsindeks tabell
I vårt eksempel (205/55 R16 70V) er dekket merket med bokstaven V. Som du kan se i hastighetsindeksen (HI) nedenfor, betyr dette at bildekket tåler en maks hastighet på 240 km/t.
HI | km/t | HI | km/t | HI | km/t |
---|---|---|---|---|---|
A1 | 5 | E | 70 | S | 180 |
A2 | 10 | F | 80 | T | 190 |
A3 | 15 | G | 90 | U | 200 |
A4 | 20 | J | 100 | H | 210 |
A5 | 25 | K | 110 | V | 240 |
A6 | 30 | L | 120 | W | 270 |
A7 | 35 | M | 130 | Y | 300 |
A8 | 40 | N | 140 | VR | >210 |
B | 50 | P | 150 | ZR | >240 |
C | 60 | Q | 160 | ||
D | 65 | R | 170 |
Som regel har sommerdekk en relativt høy hastighetsindeks (V eller høyere), mens vinterdekk ofte er begrenset til T som er 190 km/t. Det eneste unntaket er at vi i Norge kan gå ned til Q (Q = 160 km/t) på vinterdekk.
Akkuratt som med lasteindeksen, trenger du som forbruker bare å forholde deg til indeks-bokstaven og passe på at dette er tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere.
Dette er spesielt viktig å sjekke hastighetsindeksen når du for eksempel skal på bilferie til utlandet. Det er lurt å vite hva dekkene dine tåler når du kjører på autobahn i Tyskland.
Datomerking
Dekk har også en “datomerking”. Det er ikke «Best før»-merking som på matvarer, men et tall for når dekket er produsert. Dette er plassert rett foran den såkalte E-merkingen som er en E etterfulgt av et tall.
Datomerkingen består av de fire siste tallene i DOT-koden (også kalt DOT-merkingen) og angir hvilken uke og år dekket er produsert.
Å lese datomerkingen for å finne alderen på dekket er ganske enkelt hvis du husker at de to første sifrene er produksjonsuken (01 – 53) og de to siste sifrene er produksjonsåret.
Her er et eksempel på datomerking: DOT XXXXXXX5220
De fire siste sifrene i DOT-koden angir produksjonstiden og betyr:
- 52 = Uke
- 20 = År
Dekket ble altså produsert i uke 52 i 2020.
Med denne informasjonen kan du regne deg fram til hvor gammelt bildekket er.
Det kan være greit å ta en titt på datomerkingen når du kjøper nye dekk – for å sikre at de ikke er veldig gamle. Så lenge dekke har blitt lagret korrekt vil det ikke være noen særlig forskjell på om det er ett eller tre år siden de ble produsert – men noe særlig mye lengre enn tre år anbefales ikke.
Det virkelige aldringen av dekk skjer først når du begynner å bruke dem. Derfor er det av de fleste anbefalt at du bytter ut dekkene etter 7-10 år uavhengig av hvor mye mønsterdybde som er igjen. Dette er fordi gummien etterhvert blir hardere og vil gi dårligere grep.