Dette påvirker ladestasjon prisene

Elbil som lader på ladestasjon.

Prismodellene de ulike ladeoperatørene bruker for normallading, hurtiglading og lynlading kan være forvirrende.

Kombinasjonen av betaling per kilowattime og per minutt gjør det også vanskelig å sammenligne priser.

Når du skal lade elbilen på en ladestasjon er det i hovedsak 6 ting som påvirker prisen…

Ladestasjon prisfaktorer:

  1. Ladesystem – Systemet i elbilen bestemmer hvor fort batteriet klarer å ta imot strøm.
  2. Ladeeffekt – det er vanligvis prisforskjell på normallading, hurtiglading og lynlading.
  3. Batteritemperatur – det koster mer å lade hvis batteriet er for kaldt eller varmt.
  4. Betalingsmetode – det er billigere å bruke ladebrikke eller app enn SMS.
  5. Prisstruktur – pris per minutt, pris per kWh eller en kombinasjon.
  6. Rabatter – flere operatører tilbyr rabattavtaler eller prisavtaler.

1. Ladesystem

Elbilen din lader ikke raskere ved å bruke en lynlader hvis bilen din har en lav ladehastighet.

Det er nemlig elektronikken og batteriet i elbilen som bestemmer ladehastigheten.

Lynlading er som regel dyrere enn hurtiglading og normallading så det vil koste mer å lynlade hvis ladesystemet ditt har en maks hastighet på 50kW.

2. Ladeeffekt

Prisen for normallading, hurtiglading og lynlading kan variere ganske mye.

Normallading er jevnt over billigere per kilowatt (kW) og per minutt. Hurtiglading er dyrere enn normallading, men koster ofte litt mindre enn lynlading som er den dyreste formen for lading.

Hos noen ladeoperatører er prisen lik på hurtiglading og lynlading. Se tabellen nedenfor for mer informasjon om dette.

3. Batteritemperatur

Temperatur er nøkkelen til å få raskere lading. Den ideelle batteritemperaturen for lading av elbil ligger på rundt 25-30 grader.

Når batteriet er kaldt tar det lengre tid og koster mer å lade fordi mye av energien brukes til å varme opp batteriet.

Når batteriet er for varmt vil batterikontrollsystemet i elbilen redusere ladeeffekten for å beskytte batteriet.

Jo mer strøm og tid du bruker på en ladestasjon jo dyrere blir det å lade.

4. Betalingsmetode

Hvordan du velger å starte ladingen og betale påvirker som regel ladeprisen. De aller fleste ladeselskapene har tre forskjellige betalingsmetoder:

  • Ladebrikke (RFID)
  • Mobilapp
  • SMS (drop-in kunde)

Det er vanligvis billigst å være registrert kunde og betale med ladebrikke eller mobilapp. Du kan også starte ladingen og betale med SMS som “drop-in-kunde", men det koster vanligvis mer.

5. Prisstruktur

Fordi de ulike ladeoperatørene bruker forkjellige prismodeller kan det være vanskelig å sammenlikne priser på tvers av selskapene. Det du trenger å vite er at det finnes tre prismodeller:

  • Pris per kilowattime (kr/kWt).
  • Pris per minutt (kr/min).
  • En kombinasjon (kr/kWt + kr/min).

Noen steder betaler du for antall kilowattimer (kWt) du lader, andre steder betaler du for antall minutter du bruker på ladingen. I tillegg finnes det en kombinasjon av antall kWt og minutter.

6. Rabatter

Mange selskaper tilbyr rabattavtaler som kan redusere ladekostnaden. Her lønner det seg å sjekke med ladeoperatøren for å se om det lønner seg

Det lønner seg å sjekke om operatøren har en rabattordning i form av et medlemskap, volumrabatt eller rabatt for kunder av et strømselskap.

Oppdatert 3. oktober 2023