Skal du selge bilen? Slik gjør du det enkelt, trygt og lønnsomt
Å selge bil kan virke som en stor og uoversiktlig jobb, men det trenger ikke være komplisert. Her er guiden som gjør salgsprosessen så enkel og lønnsom som mulig...
Når du skal selge bilen din, enten du gjør det privat eller til forhandler, er det flere veier til målet. Her er alt du trenger å vite om salg av bil.
1. Selge bilen privat eller til forhandler?
Når du skal selge bilen må du velge om du vil ordne alt selv eller om du vil selge til en forhandler. Begge deler har fordeler og ulemper:
Selge bil privat
Å selge bilen privat vil gjerne ta litt lenger tid og du må holde orden på alle detaljer selv, til gjengjeld vil du trolig sitte igjen med mer penger enn om du selger til forhandler.
Er du usikker på om det lønner seg, kan du sjekke hva aktuelle forhandlere gir deg av prisantydning, og så sette inn en bilannonse for å lodde stemningen. Dersom det ikke napper kan du akseptere det beste tilbudet du fikk fra forhandler.
I snitt tar det 1–2 måneder å selge bilen privat.
Selge til forhandler
Hvis du velger å selge bilen din til en forhandler vil prosessen gå raskt, og du trenger ikke bekymre deg for detaljer rundt salget, da forhandleren vil organisere det meste.
Ved salg til forhandler slipper du reklamasjonsansvar, som er to år dersom du selger til en privatperson.
Ulempen ved salg til forhandler er at prisen som regel blir lavere enn om du ordner salget selv.
2. Kontroller bilens tilstand
Enten du vil selge bilen privat eller til forhandler er det smart å starte med å dokumentere bilens tilstand. EU-kontroll og Eierskiftekontroll er gode utgangspunkt.
Eu-kontroll
Hvis det er mindre enn seks måneder til bilen skal på EU-kontroll, bør du sørge for at den blir EU godkjent før du legger den ut for salg.
En EU-kontroll består to deler, en for trafikksikkerhet og en for miljø.
I trafikksikkerhetsdelen sjekkes ting som speil, lys, dekk, hjul, bremser og belter. I miljødelen måles støy og avgasser.
Når kontrollen er gjennomført får du en liste over ting som må utbedres.
En EU-kontroll er ikke en fullstendig tilstandsrapport, den slår fast at bilen oppfyller myndighetenes minstekrav til miljø- og trafikksikkerhet.
Driftssikkerhet eller begynnende rustskader vil for eksempel ikke dokumenteres i en EU-kontroll, det kan derfor være smart å investere i en Eierskiftekontroll.
Eierskiftekontroll
I en Eierskiftekontroll sjekker man over 100 punkter på bilen for å kunne si noe om både den tekniske og kosmetiske tilstanden. Dette gir et godt utgangspunkt for å vurdere verdien på bilen og til å vite hva du bør rette opp før du selger.
Punktene som inngår i kontrollen er blant annet: motor, girkasse, bremser, hjuloppheng, styring, batteri, eksosanlegg, lys, rust, lekkasjer og varme- og klimaanlegg, skader på batteri til elbil, kabler og kontakter, samt diagnosetest av alle bilens funksjoner.
Eierskiftekontroll gir trygghet til både selger og kjøper, og kan bidra til å unngå unødvendige konflikter etter salget.
3. Utbedring av feil og mangler
Etter utført EU-kontroll og Eierskiftekontroll må du vurdere hvilke utbedringer du skal gjøre. Reparasjoner og overflatebehandling kan gi høyere pris, men ikke alt lønner seg å gjøre.
Reparasjoner
Reparasjoner som går på sikkerhet bør utføres, dette kan være feil ved styring, bremser, forstilling eller knuste lykter.
Småfeil som er billige å reparere er det smart å fikse. Hvis dekkene er slitte, kan det også lønne seg å kjøpe nye. Husk, du trenger ikke å kjøpe de dyreste.
Bulker og riper lønner det seg sjelden å utbedre til verkstedpriser. Det skal mye til at du får igjen summen du bruker på reparasjonen.
Alle reparasjoner må vurderes opp mot hvor ny og dyr bilen er. Jo dyrere bilen er, desto mer vil kjøper forvente av kvalitet.
Overflatebehandling
Hvordan bilen ser ut er viktig, både til annonsebilder og for å gi et bra førsteinntrykk når noen kommer for å se på den.
Gi bilen en god overflatebehandling. Det fine er at det trenger ikke koste mye, det gjelder bare å investere litt tid i vedlikehold.
Her finner du alt du trenger å vite om innvendig og utvendig vask av bil:
4. Finn bilens verdi
Før salget bør du sette deg inn i markedsverdien på bruktbiler. Dette gjør det lettere å sette riktig pris på bilen i annonsen og å vite om budene du får, enten du selger privat eller til forhandler, er riktige.
Gjør research
Selv om du kjenner de nevnte punktene, er det ikke alltid lett å vite hvor du bør legge deg i pris. Heldigvis finnes det hjelpemidler. Det letteste stedet å begynne, er å sjekke tilsvarende biler som ligger til salgs på for eksempel finn.no og å gjennomføre en Eierskiftekontroll.
Ta en Eierskiftekontroll
En Eierskiftekontroll vil ikke bare gi deg oversikt over hva som bør rettes opp før salget, det gir deg også en god pekepinn på hva bilen er verdt.
Forbrukerrådet har sammen med Norges Bilbransjeforbund laget en mal for en tilstandsrapport for bruktbiler. Denne kan brukes når bilen inspiseres ved verksteder.
Bruktbilkalkulator
finn.no har utarbeidet en egen kalkulator som beregner priser på biler som selges mellom privatpersoner. Denne kalles «Pristips for bruktbil».
Prisene baserer seg på et gjennomsnittlig utstyrsnivå på bilene som ligger til salgs på finn.no, men den tar ikke høyde for hva bilene faktisk blir solgt for. Den er altså ikke nøyaktig, men vil gi et godt utgangspunkt.
I tillegg til kalkulatoren til finn.no, finnes det flere bruktbilkalkulatorer på nettet, for eksempel kalkulatoren til bilauksjonshuset KVD. Denne er også gratis og går litt mer i dybden enn finn.no.
Uansett hvilken kalkulator du benytter deg av vil det gi deg et utgangspunkt for verdivurdering, men husk at det ikke er en fasit.
5. Annonsering av bilen
Når du er klar til å legge bilen ut for salg gjelder det å lage en annonse som er effektiv og skiller seg ut i mengden.
Velg annonsekanal
Det første du må bestemme deg for er hvilken kanal du vil bruke. De største i Norge er finn.no og Nettbil.no.
Forskjellen på de to er at gjennom finn.no selger du privat. Du får trolig litt høyere pris, men har reklamasjonsansvar i to år og det kan ta litt lenger tid.
Nettbil.no henvender seg til bilforhandlere, prisen blir derfor trolig lavere, men det går raskt og du har ikke reklamasjonsansvar.
Hvordan ta bilder til bilannonse:
- Finn et rent og ryddig sted for å ta bildene.
- Sørg for at bakgrunnen ikke er forstyrrende.
- Ta bildene midt på dagen når det er godt lys.
- Pass på at du (eller andre) ikke lager skygge.
- Bruk tid på å fotografere i forskjellige vinkler og høyder.
- Ta nærbilder av detaljer og utstyr.
- Sjekk at dekkene står sånn at felgene synes.
- For å unngå skygger bør ikke Interiøret fotograferes i fullt sollys.
- La rattet stå rett på detaljbilder.
- Ikke glem bagasjerommet.
- Ta mange bilder, så du har litt å velge blant.
- Sjekk bildene på stor skjerm, så du er trygg på at de er skarpe.
Hvordan skrive annonsetekst:
- Fyll inn all informasjon, sørg for at annonsen ikke blir filtrert bort når folk søker på spesifikke kriterier, som for eksempel «tilhengerfeste».
- Vær ærlig og nøyaktig når du oppgir fakta, som bilens tilstand, kilometerstand eller ekstrautstyr.
- I tillegg til fakta skriv litt personlig om bilen: hvordan er den å kjøre, hvor mange barneseter er det plass til eller andre opplysninger du synes er relevant.
- Vær forsiktig med forkortelser, ikke alle som kjøper bil kan alt om bil.
- Det er lov å skryte, men hold det ærlig og realistisk.
Ikke glem opplysningsplikt
Kjøpsloven pålegger bilselger opplysningsplikt, det vil si at kjøperen har rett til å få vite om alle vesentlige forhold ved bilen. Du skal ikke skrive eller si noe som er feil eller la være å opplyse om noe som har betydning.
Nøyaktig hva som er av betydning finnes det ingen fasit på, det vil for eksempel variere etter alder på bilen. Er bilen gammel vil det være naturlig at flere deler er slitte, og det vil være færre ting å klage på enn om bilen er ny. Åpenbare feil og mangler skal det likevel opplyses om, uansett alder.
Dersom du i annonsen eller i samtale med kjøper har gitt inntrykk av at bilen er i bedre stand enn det som er tilfelle, kan kjøper ha rett til utbedring eller avslag i pris.
Noen tror man sikrer seg dersom man skriver «selges som den er» i annonsen, det gir riktig nok litt større slingringsmonn, men også her gjelder det samme prinsippet – er det store avvik fra det du har opplyst om har kjøper rett til kompensasjon.
Selger du til forhandler forventes det at en profesjonell kjøper har bedre kunnskap, dermed stilles det større krav til at de oppdager feil selv. Du skal likevel ikke unnlate å opplyse om vesentlige feil eller mangler. Opplysningsplikten gjelder også til profesjonelle kjøpere.
6. Prøvekjøring
De fleste som kjøper bil, ønsker å se og prøvekjøre den før de slår til. Husk at under en prøvekjøring er det din forsikring som gjelder, så sørg for at denne er i orden.
Selv om det ikke skjer ofte, er det greit å sikre seg mot at noen stikker av med bilen, så vær alltid med på prøvekjøringen.
Husk å sjekke om den som prøvekjører har gyldig førerkort.
7. Kjøpskontrakt/Salgskontrakt
Fortsatt er det noen som lar være å skrive kontrakt ved kjøp og salg av bil. Årsaken kan være at man selger til kjente eller at man ikke tar seg tid til å finne ut hva den bør inneholde. Vårt råd er: Skriv alltid kontrakt!
Kontrakten skal inneholde all nødvendig informasjon om kjøper og selger og deres ansvar. Den skal beskrive bilens tilstand og utstyr, eventuelle heftelser og detaljer rundt oppgjør og overlevering. Kjøpskontrakten er derfor viktig for både kjøper og selger.
Private kjøp og salg reguleres av kjøpsloven. Kjøp og salg mellom en privatperson og en forhandler styres av forbrukerkjøpsloven.
Viser det seg at bilen har mange feil det ikke er opplyst om i kjøpskontrakten, kan selger stilles ansvarlig og måtte utbedre feilen eller justere prisen.
Å skrive en god kontrakt er ikke vanskelig, men det gjelder å få med alt. Vær grundig, det kan spare deg for trøbbel i etterkant.
Dette må kjøpskontrakt / salgskontrakt inneholde:
- Kontaktinformasjon: Kjøper og selgers navn, adresser, telefonnumre, e-postadresser og kontonummer.
- Salgsinformasjon: Avtalt pris, betalingsmåte, om omregistreringsavgiften ligger i kjøpsprisen, merke på bilen, typebetegnelse, årsmodell, registreringsnummer, dato for førstegangsregistrering og kilometerstand.
- Opplysninger om bilen: Er den bruktimportert, brukt som taxi/utleiebil, rustskader, EU-godkjennelse, eventuelle feil/mangler og når de skal være rettet opp.
- Noterer om bilen: Er bilen trimmet for økt motorkraft, noe som skal inn i vognkortet for effektavgift og også oppgis til forsikringsselskapet?
- Utstyr: Skriv hvilket utstyr som en inkludert i kjøpsprisen.
- Selgers bekreftelse: Selger skal opplyse om bilen er fri for heftelser. Hvis ikke, hvem/hvordan heftelsen skal innfris. Alle forfalte offentlige avgifter skal være betalt.
- Kjøpers bekreftelse: Kjøper bekrefter at selger har vist kvitteringer for eventuelle reparasjoner, at bilen er prøvekjørt og besiktiget og om testdokumenter er fremlagt (som EU-kontroll). Kjøper skal ha kvittering for betaling av sist forfalte årsavgift og andre forfalte offentlige avgifter. Husk også servicehefte.
- Overtakelse: Dato for oppgjør og overlevering skal stå i kontrakten. Når oppgjøret er på plass, kan kjøper overta.
- Signering: Dato, sted og signatur fra begge parter. Er kontrakten på flere sider, er det smart å kvittere med initialer på alle sidene.
8. Salgsmelding
Salgsmeldingen (melding om eierskifte) ordnes enkelt på vegvesen.no
Det er selgers ansvar å sende inn salgsmelding, men det krever også informasjon fra kjøper så det kan være smart å fylle inn salgsmeldingen sammen.
For å fylle ut salgsmeldingen trengs selger/kjøpers navn, personnummer og mobilnummer.
Slik sender du inn salgsmelding::
- Start med å sjekke hverandres legitimasjon.
- Logg inn på «Din side» og send salgsmelding til kjøper.
- Kjøper mottar SMS og godkjenner salgsmeldingen på nett.
- Når kjøper har godkjent, mottar selger SMS om at eierskiftet er fullført og at salgsmeldingen er registrert hos Statens vegvesen.
Salgsmeldingen finnes også på papir, så hvis du ikke kan eller vil benytte digitale tjenester kan den leveres direkte til en trafikkstasjon. Kjøper vil da motta en SMS om å godkjenne salgsmeldingen på «Din side» hos Statens vegvesen. Kjøper kan også møte opp ved trafikkstasjonen og legitimere seg der.
Salgsmeldingen kan også sendes per post, da vil både selger og kjøper få SMS om å godkjenne salgsmeldingen på «Din side» hos Statens vegvesen.
9. Omregistrering
Når salgsmeldingen er godkjent kan bilen registreres på ny eier. Det er kjøper som er ansvarlig for at omregistreringsavgiften bli betalt. For å kunne omregistreres må bilen være forsikret og godkjent i EU-kontroll.
Omregistreringen gjøres på vegvesen.no. Selger legger inn informasjon om kjøper, som da får SMS med beskjed om å bekrefte omregistreringen.
Omregistreringen betales direkte på «Din Side», og etter at den er betalt kan det skrives ut midlertidig vognkort til den nye eieren.
Hvor mye omregistreringsavgiften kommer på, avhenger av hva slags bil det dreier seg om. Du finner oversikt på vegvesen.no.
Betaling
Å sikre en ryddig og trygg betaling er viktig når du selger bil.
Regel nummer én er at du aldri godtar at kjøper ikke betaler hele beløpet, men skal skylde deg en større eller mindre sum. Dersom kjøper er uredelig eller noe skjer så vedkommende ikke klarer å betale deg restbeløpet, kan du få store problemer med å hente inn beløpet.
Den enkleste metoden for betaling i dag er vipps. Her vil både kjøper og selger se med en gang at pengene er overført. Grensen for vipps-overføringer er kr 500 000.
I utgangspunktet koster det 1% av beløp over kr 5000 når du bruker vipps, men hvis du for eksempel bruker finn.no sin «Smidig bilhandel» slipper du dette gebyret.
Nettbank er en annen måte å betale på. Før du aksepterer dette sjekk at du har straksbetaling, slik at det ikke er mulig for kjøper å trekke beløpet mens du venter på at betalingen aktiveres.
Bankremisse er også en metode man kan benytte seg av. Her bestiller kjøper remissen i sin bank, og den innløses av selger i sin bank. Dette er helt trygt, men litt tungvint. I tillegg kommer bankenes gebyr for bankremisser.
Å ta imot betaling i kontanter bør kun være et alternativ om kjøpesummen er veldig lav.
Hva om det er lån på bilen?
Har selger lån på bilen, må det avtales med kjøper eller banken at dette innfris og hvordan.
Hvis ikke annet er avtalt skal bilen overlates kjøper uten heftelser, det vil si at selger betaler ut det som måtte være av gjeld på bilen før overtakelse.
Hvis selger ikke skal betale ned lånet, men kjøper betaler det ut med deler av kjøpesummen, kan man ta oppgjøret direkte i nettbanken sammen, samtidig som man gjennomfører omregistreringen.
10. Overlevering
Når dere er i mål med alle dokumenter og formaliteter er tiden kommet for å overlevere bilen. Nå kan du si opp forsikringen din, og kjøper må ha sin på plass. Husk å fjerne bombrikken din.
Det høres ut som en selvfølge, men husk å ha med deg alle nøkler til overleveringen – og sjekk at de passer. Det er fort gjort å ta med et feil sett ekstranøkler.
Dersom dere har avtalt at kjøper skal få med ekstrautstyr av noe slag, sjekk at dette er på plass. Det kan også være en god ide å gå gjennom kontrakten sammen og sjekke at alt er som det skal, at alt er på plass og alt som står i kontrakten stemmer.
Ofte stilte spørsmål og svar
Oppsummering
Bestem deg for hvordan du vil selge bilen (privat eller forhandler).
Dokumenter bilens tilstand med EU-kontroll og Eierskiftekontroll.
Gjør nødvendige utbedringer før salget.
Gjør research på nett for å finne bilens verdi.
Lag en god annonse med bra bilder og informativ tekst.
Vær med på prøvekjøringen og husk at det er din forsikring som gjelder.
Skrive en grundig og detaljert salgskontrakt.
Ikke glem at du som selger har opplysningsplikt.
Salgsmeldingen er selgers ansvar og gjøres på vegvesen.no.
Omregistrering er kjøpers ansvar og gjøres på vegvesen.no.
Overlevering skjer når kontrakten er signert, kjøpesummen betalt og bilen fri for heftelser.
Husk alle nøkler og ta ut bombrikken.