Unormal slitasje av karosseri og lakk

Mindre skader og slitasje enn det som er beskrevet nedenfor anses som normal slitasje og er derved ikke gjenstand for påkost.

Riper / subbeskader

  • Riper, oppskrapninger og subbeskader som ikke kan rubbes og poleres bort.
  • Riper og oppskrapninger i nedre del av kanal/støtfanger i kunststoff, både lakkerte og ulakkerte, som er større enn 2 cm i lengde eller diameter.

Bulker / sprekkdannelser

  • Karosserideler/støtfanger o.l. ute av posisjon eller skadet innfesting.
  • Riper, oppskrapninger og bulker med lakkskade inn til grunnmaterialet.
  • Bulk over 25 mm personbil/ 35 mm varebil.
  • Mer enn 2 mindre bulker per karosseridel/panel.
  • Ulakkerte/lakkerte kunststoffkompo-­ nenter med krakelering/sprekkdannelser eller deformasjon.

Lakkblærer / lakkslipp

  • Lakkblære/rustdannelse hvor det er brudd i lakkoverflate.

Korrosjon / oksydasjon

  • Åpne sår i lakkoverflate med korrosjon/ oksydasjon i grunnmaterialet.

Logo / dekor

  • Logo og dekor som ikke er fjernet ved innlevering.
  • Skjemmende fargenyanser etter fjerning av dekor/logo.

Reparasjonsarbeid utført av andre enn verksted godkjent av eier/utleier

  • Dårlig tilpasninger i karosseriåpninger og kanter eller ujevn grunnflate.
  • Skjemmende fargenyanser etter omlakkering.
  • Synlige sliperiper, lakksig og/eller matte partier «appelsinskall» i lakk.

Søk i veiledninger og dokumentasjon