Hvordan skifte dekk: Så enkelt bytter du hjul på bilen selv

10.12.2020

Det er mange som lurer på hvordan man bytter hjul på bilen. Med riktig utstyr og en liten guide kan det å skifte hjul selv være en relativt enkel øvelse.

Det skjer hvert år: Sommerdekkene skal av og vinterdekkene skal på – eller omvendt. Å skifte disse selv er ikke noe hokus-pokus, men det er en del ting du må huske på – og et par verktøy du må ha klare.

Husk også å sjekke datoene som gjelder for piggdekk hvis du skal legge om til vinterdekk og vil ha pigger.

Innholdsfortegnelse:

Før du skifter hjul

Før du bytter hjul på bilen er det noen ting du bør gjøre:

Hjulskift verktøy

Det essensielle utstyret du trenger for å skifte dekk selv er en jekk, hjulkryss eller latmannsarm med riktig pipe og eventuelt en pipe til låsebolt. Det kan også være greit å ha hansker, pledd, lykt (om det er mørkt), mønsterdybdemåler, dekktrykksmåler og en momentnøkkel eller momentstav.

Finn et trygt sted

Med utstyret klart er det aller første du må gjøre når du skal skifte hjul, å finne et egnet sted å gjøre det. Det er definitivt mest komfortabelt å gjøre jobben innendørs, men det er ikke noe problem å stå ute – så lenge du finner et område som er helt rett. Det er viktig at bakken ikke heller, da dette i verste fall kan gjøre at bilen faller av jekken mens du holder på.

Dette er kanskje mest problematisk hvis du har punktert og har et reservehjul i bagasjen. Husk at de fleste nye biler kun har såkalt dekkskum som bare hjelper mot mindre skader. Da er det viktig å vite hva du skal gjøre. Viking kan hjelpe deg hvis du har punktert – uansett om du har reservehjul eller ikke.

Sjekk dekkene

Før hjulskiftet er det lurt å kontrollere bildekkene du bytter til for å sikre at de holder i en sesong til. Et godt tips er å måle mønsterdybden på både vinterdekk og sommerdekk når du bytter mellom dem.

Hvis mønsterdybden er under minumumskravet eller dekkene er for gamle må du kjøpe nye. Ser du ujevn dekkslitasje bør du undersøke nærmere.

Hjulskift Hvordan Skifte Dekk Selv

Hvordan skifte hjul

Jobb med et hjul om gangen, og gjør deg helt ferdig før du beveger deg til neste.

Slik skifter du dekk på bilen selv:

  1. Sett på brekket og sett bilen i gir
  2. Løsne hjulboltene
  3. Finn riktig jekkpunkt
  4. Jekk opp bilen
  5. Skru ut hjulboltene
  6. Ta av hjulet
  7. Sjekk at du har riktig dekk
  8. Monter det nye hjulet
  9. Skru inn boltene
  10. Jekk bilen ned og stram igjen
  11. Husk å etterstramme

1. Sett på brekket og sett bilen i gir

For å unngå at hjulene snurrer når bilen er jekket opp, bør du først sette på brekket og passe på at bilen står i gir – eller Park hvis du har automatgir.

2. Løsne hjulboltene

Bruk latmannsarmen eller hjulkrysset til å løsne hjulboltene før du jekker opp bilen. Det er vanskeligere og mer risikabelt å gjøre dette når bilen er løftet opp. Ikke skru hjulboltene helt ut enda. De skal kun løsnes.

3. Finn riktig jekkpunkt

I intruksjonsboken til bilen ser du hvor jekken skal plasseres. Det er viktig at du kun bruker disse punktene. Å jekke andre steder kan gjøre at bilen får store skader.

4. Jekk opp bilen

Når jekken er plassert, jekker du først til den presser mot bilen. Sjekk at den står stødig før du fortsetter, og jekk deretter til hjulet akkurat er over bakken.

5. Skru ut hjulboltene

Siden hjulboltene allerede er løse, bør det være relativt enkelt å skru dem ut nå. Pass på at du har kontroll på hjulboltene.

6. Ta av hjulet

Det skal være mulig å løfte hjulet av bilen når boltene er ute, men noen ganger sitter de litt fast. Da kan du sparke litt nederst på hjulet slik at det løsner – men vær forsiktig så det ikke faller av.

7. Sjekk at du har riktig dekk

Før du monterer det nye hjulet må du passe på at det er riktig. Mange dekk har en rotasjonsretning som er merket med en pil på siden av dekket. Denne skal peke fremover. Dette er også en god anledning til å sjekke dekkets tilstand hvis du ikke allerede har gjort det.

8. Monter det nye hjulet

Sett det nye hjulet på navet og pass på at hullene i felgen stemmer med hullene i navet. Skru inn den nederste bolten for hånd slik at hjulet holder seg på plass.

9. Skru inn boltene

Skru inn alle boltene for hånd først. Når alle er på plass kan du stramme dem med verktøy, men da er det viktig at du strammer dem i kryss. Det betyr at du alltid strammer bolten som er tvers ovenfor den forrige du strammet.

I instruksjonsboken er det oppgitt hvilket moment du skal stramme boltene med. Hvis man vil være helt nøyaktig bør man følge dette, men som regel er det mer enn nok å skru til for hånd med en latmannsarm til boltene sitter godt. Ikke tråkk på denne eller bruk for mye kraft. Det kan gjøre det vanskelig å få dem løs igjen – og i verste fall ødelegge boltene eller felgen.

10. Slipp bilen ned med jekken og stram igjen

Vær forsiktig og slipp bilen rolig ned med jekken når alle boltene er strammet. Når bilen er helt nede bør du stramme på nytt – også denne gangen i kryss.

Vask de hjulene du akkurat har tatt av bilen godt med felgrens og vann, og lagre dem innpakket i plast eller lignende. Dekkene bør helst lagres innendørs ved jevn temperatur og ikke utsettes for direkte sollys. Dette sørger for at de varer lengst mulig.

Etter du har skiftet hjul

Etter hjulskiftet er det tre ting du bør gjøre:

Sjekk lufttrykket i dekkene

Når du har satt på de nye dekkene er det lurt å kontrollere dem for riktig lufttrykk. Hvis du ikke har en lufttrykkmåler kan du stoppe innom en bensinstasjon. Riktig dekktrykk til din bil står i dørkarmen, instruksjonsboken, eller på innsiden av tanklokket. Husk at dekkene skal være kalde når du sjekker trykket.

Les mer om dekktrykk her:

Etterstramming av boltene

Når du har kjørt cirka fem mil må du passe på å etterstramme boltene (hjulmutterne). De kan løsne litt etterhvert som du kjører noen kilometer. Hvis måtte kjøre til en bensinstasjon for å kontrollere dekktrykket kan du etterstramme boltene samtidig som du gjør dette.

Kalibrere TPMS systemet

Et vanlig problem som ofte oppstår etter hjulskiftet er at dekktrykksensor (TPMS) varsellampen begynner å lyse i dashbordet. Hvis du har fylt riktig mengde luft og ikke har punktert betyr dette rett og slett at systemet må restartes eller kalibreres til de nye dekkene. Dette er vanligvis en enkelt sak.

Ring veihjelpstelefonen eller sjekk instruksjonsboken for hvordan du nullstiller TPMS på akkurat din bil.