Slik fungerer ABS, ESP, antispinn og bilens andre sikkerhetssystemer
Moderne biler har en lang rekke sikkerhetssystemer som gjerne beskrives med kryptiske forkortelser. Her kan du se hva alle betyr – og hvordan de fungerer.
Sikkerhetssystemer som ABS og ESP har vært vanlig i biler i flere tiår, og de siste årene har det kommet stadig flere aktive systemer som skal gjøre bilkjøringen tryggere.
Men hva betyr egentlig alle forkortelsene – og hvordan fungerer de forskjellige systemene? Under finner du en oversikt over hvordan ting som ABS, ESP, blindsonevarsling og kjørefeltassistent fungerer.
Husk imidlertid at sikkerhetssystemer ikke er en erstatning for å kjøre forsiktig. Særlig på høsten og vinteren, hvor mange av systemene kommer til nytte, er det viktig å kjøre defensivt og sikkert.
ESP / ESC – Unngår sleng på bilen
ESP (Eletronic Stability Program) er det vanligste navnet på dette systemet, men ESC (Electronic Stability Control) er også et vanlig navn. Noen bilfabrikanter bruker andre forkortelser, som BMWs DSC, men systemet er i praksis det samme.
Systemet ble først lansert på midten av 90-tallet, men er i dag standard på alle nyere biler – og har vært det siden tidlig 2000-tall.
Dette systemet skal sørge for at bilen ikke mister grepet i svinger, og at du dermed mister kontrollen.
ESP-systemet fungerer ved å måle flere ting i bilen hele tiden – fra hvordan du holder rattet til farten på hjulene og bilens bevegelse. Ved hjelp av avansert matte skjønner det når bilen begynner å skli, og vil da bremse hjulene hver for seg for å unngå at det skjer. Alt dette skjer i løpet av noen tideler.
ABS – Sikrere bremser i alle situasjoner
ABS er det eldste og vanligste av de aktive sikkerhetssystemene, og de tre bokstavene står for «Anti-lock Braking System». Dette systemet finner man på alle biler i dag, og det har vært standardutstyr på de aller fleste modeller siden årtusenskiftet.
Hvis bilens hjul låses, vil de ikke klare å bremse bilen. Derfor er det viktig å unngå at dette skjer, men ved panikkbremsing er det vanskelig for en sjåfør å vite akkurat hvor denne grensen går.
ABS fungerer ved at sensorer ved hvert hjul måler farten kontinuerlig, og dermed merker når et hjul er i ferd med å låse seg og skli over underlaget. Da vil systemet slippe opp litt trykk på bremsene i et brøkdels sekund, før det bygger opp trykket igjen.
På den måten vil bilen automatisk sørge for at du alltid kan bremse med størst mulig effekt uten at hjulene låser seg.
Antispinn / Traction control – Unngå at hjulene spinner
Når du trykker inn gassen, er det dekkene som skal overføre alle kreftene fra motoren til bakken – og det er ikke alltid det er godt nok grep til at hjulene ikke mister taket. Resultatet er at hjulene spinner mot bakken, og du kommer ingen vei.
Antispinn-systemet prøver å unngå dette ved å sende mindre krefter til hjulene. Dette gjøres som regel ved å redusere motorkraften eller ved å bremse hjulene individuelt.
Systemet fungerer i bunn og grunn på en ganske enkel måte. Ved å sammenligne hvor fort hjulene går rundt med hastigheten på bilen, regner det raskt ut om et hjul snurrer fortere enn det skal i den situasjonen.
Blindsonevarsling – Hjelper deg å se
Blindsonen er området ved siden av bilen som man ofte ikke kan se i speilet, og hvor stor denne er vil variere med størrelsen på bilen og hvordan speilene er stilt inn. På større biler er det ofte ikke mulig å dekke både blindsonen og ha god nok sikt bakover samtidig – og da vil blindsonevarsling være til hjelp.
Systemet fungerer ved at kameraer eller radarer holder oversikt bakover og til side for bilen, og varsler deg som regel med et lys i sidespeilet. Hvis du skrur på blinklyset mens noe er i, eller på vei inn i, blindsonen vil de som regel også varsle med en lyd.
Adaptiv cruise control
Vanlig cruise control har vært tilgjengelig på biler i en årrekke, men det er i større grad komfort- enn sikkerhetsutstyr. De adaptive versjonene som har dukket opp det siste tiåret gir derimot en ganske stor sikkerhetsfordel.
I motsetning til en vanlig cruise control, som kun holder farten du har satt, vil adaptiv cruise control også følge med på avstanden til bilen foran. Det gjør at den kan bremse ned automatisk når noe skjer – og sørger derfor for ekstra sikkerhet hvis du skulle være uoppmerksom.
Adaptiv cruise control fungerer med radar og/eller kameraer som følger med på trafikken foran bilen og sørger for å holde en jevn avstand til bilene foran.
Nødbremsassistent
De siste årene har stadig flere biler blitt utstyrt med nødbremsassistent. Dette varsler deg hvis du har for høy fart mot noe som befinner seg foran bilen – og bremser eventuelt automatisk hvis du ikke reagerer.
Nødbremsassistenten baserer seg på samme teknologi som adaptiv cruise control i form av radar og/eller kamera.
Akkurat hvordan disse fungerer varierer litt mellom bilmerker, men det vil kunne unngå en kollisjon i bytrafikk og redusere farten mye før en kollisjon i høyere hastigheter.
Aktiv filholder
Filholderassistent, eller lane keeping assist som det ofte kalles på engelsk, hjelper deg enkelt og greit med å holde deg innenfor ditt eget felt. Stadig flere biler har fått denne teknologien de siste årene, og den henger også sammen med utviklingen innen kamera-teknologien som brukes til andre ting.
Ved at bilen kontinuerlig skanner veien, vet den også hvor stripene som markerer feltet er – og kan derfor styre bilen forsiktig slik at den holder seg innenfor markeringene. De nyeste variantene av dette systemet styrer ved hjelp av rattet, men eldre systemer styrte ved å bremse hjulene på én side.
Det finnes også rene varslingssystemer som ikke styrer bilen, men kun varsler med lyd eller vibrasjon i rattet når du nærmer deg en stripe uten at blinklyset er aktivert.
Siden systemet er avhengig av å «se» markeringene i veien, vil det ikke fungere på snødekte veier eller når oppmerkingen er slitt bort. Du kan som regel se at systemet er aktivt ved at det lyser en grønn varsellampe med to striper i dashbordet.
Usikker på hvordan denne og andre varsellamper ser ut? Se vår guide til varsellampene du finner i bilen.