Bremselengde – alt du trenger å vite
Skjønner du virkelig hva bremselengde er og dens konsekvenser når du kjører?
Selv om vi alle har en idé om hva bremselengde er, er det mange av oss som ikke helt vet hva som påvirker den, eller hvordan man beregner den.
Å forstå bremselengde er avgjørende for din sikkerhet på veien. Det handler ikke bare om å kjenne til formelen, men også å forstå hvordan små endringer i hastighet eller veiforhold kan påvirke stoppelengden.
Så, la oss utforske dette temaet, slik at du kan kjøre med større trygghet og kunnskap.
Hva er reaksjonslengde, bremselengde og stopplengde?
Reaksjonslengde
Reaksjonstid er det øyeblikket det tar før du klarer å respondere og ta handling. For mange er denne tiden omtrent ett sekund.
I høye hastigheter kan bilen din bevege seg ganske langt i dette korte øyeblikket – omtrent 5,5 meter for hver 20 km/t, selv før du begynner å reagere.
Reaksjonslengden er altså lengden du har kjørt fra du oppdager hindringen til du trykker på bremsen:
- 30 km/t: 8.33 meter
- 40 km/t: 11.11 meter
- 50 km/t: 13.89 meter
- 60 km/t: 16.67 meter
- 70 km/t: 19.44 meter
- 80 km/t: 22.22 meter
- 90 km/t: 25 meter
- 100 km/t: 27.78 meter
- 110 km/t: 30.56 meter
Bremselengde
Enkelt sagt er bremselengde avstanden bilen bruker fra du tråkker inn bremsen til bilen står stille.
Å regne ut bremselengde er noe vi lærer i teoridelen av førerprøven, men formelen er lett å glemme og ikke minst – teori og praksis er ikke det samme. Man må alltid huske at bremselengden aldri blir nøyaktig det regnestykket sier.
I virkeligheten vil faktorer som for eksempel kjøreforhold, hvor gode bremser du har og dekkslitasje påvirke den endelige bremselengden.
Dette påvirker bremselengden:
- Reaksjonsevnen til sjåføren
- Bilens generelle tilstand
- Kvaliteten på bremsene
- Kvaliteten på dekkene
- Kjøreforhold
- Bilens vekt
- Dekktrykk
Selv om utregningsformelen ikke speiler virkeligheten hundre prosent, er det likevel smart å ha den i bakhodet.
Det hjelper deg til å ta fornuftige valg når det gjelder både fart og føre.
Stopplengde
Stopplengde er lengden fra du ser hinderet foran deg på veien, til du har stanset helt. Altså: reaksjonstid + bremselengde = stopplengde.
Reaksjonstiden er beregnet til ett-tre sekunder, og den vil variere fra person til person. Faktorer som alder, syn og oppmerksomhet vil påvirke reaksjonstiden din.
Når du skal regne ut stopptid gjelder det samme som for bremselengde, det er forskjell på teori og praksis.
Verken reaksjonstid eller bremselengde er konstant, men påvirkes av flere variabler, dermed vil også stopplengden variere i forskjellige situasjoner.
Slik regner du ut bremselengden
Den enkle huskeregelen når du skal regne ut bremselengde er formelen:
- (x*x) / 2 = bremselengde, hvor x = 1/10 av farten.
Det vil si at dersom du kjører i 70 km/t er x = 7.
Da blir formelen (7*7) / 2 = 49 / 2 = 24,5 meter.
Formelen over tar utgangspunkt i nye dekk på tørr asfalt, sånn er det slett ikke alltid i virkeligheten.
Dette er en teoretisk utregning og som nevnt vil det være ting som påvirker bremselengden, som for eksempel dekkenes tilstand og kjøreforholdene.
Trenger du en enda enklere tommelfingerregel til slutt, kan vi si at når farten dobles firdobles bremselengden.
Det vil si at dersom bremselengden ved 20 km/t er på 3 meter, er bremselengden ved 40 km/t på 12 meter, siden 3 m x 4 = 12 meter.
Dette kan være en smart huskeregel, som sier mye om hvor stort utslag det gjør å øke farten med bare noen få kilometer i timen.
Bremselengde under forskjellige forhold
Bedre veier og biler og dermed høyere fart, gjør at det stilles stadig høyere krav til oss som sjåfører. Vi må alltid være oppmerksomme i trafikken, holde avstand og sørge for at bilen er i så god stand som mulig. I tillegg må vi ta hensyn til forholdene.
Bremselengde på tørr asfalt
Som vi har sett over er det ganske enkelt å regne ut bremselengden, for eksempel på teoriprøven, bare man lærer seg formelen.
Legger vi på reaksjonstid finner vi stopplengden. Stopplengden er reaksjonstid + bremselengde, som vist i tabellen under.
Bremselengde på våt asfalt
Formelen (x*x)/2 = bremselengde, sier at hvis du kjører i 110 kilometer i timen på en tørr motorvei blir bremselengden cirka 60 meter. Dersom asfalten er våt, øker bremselengden til over 120 meter. Over en dobling av bremselengden på tørr asfalt.
Igjen mp vi si at dette ikke vil være nøyaktig i praksis, blant annet vil bremsenes tilstans, dekkslitasje, mønsterdybde, lufttrykk/dekktrykk komme inn i bildet, men det sier noe om hvor stort utslag det gir når forholdene forverres.
Bremselengde på snø
Bremselengden blir lenger enn du kanskje tror når du kjører på snø, og dekkets tilstand blir din beste venn. Faktorer som mønsterdybde, lufttrykk, og selve alderen på dekkene spiller en stor rolle. Nye, eller riktig lagrede dekk gir et bedre grep mot det glatte underlaget enn gamle eller dårlig lagrede dekk. La oss se nærmere på hva som skjer når vi bytter snø med is.
Bremselengde på is
Kjører du på is? Pass på, det er lett å overvurdere effekten av piggdekk. Selv om de er best på is, minsker effekten med mer snø og is på veien. Trygg kjøring på glatte veier handler om å roe ned. Tenk på dette: en bil som kjører 110 km/t stopper på 88 meter på tørr asfalt, men trenger hele 497 meter på isete veier.
Bremselengde tabeller
Her ser du tabeller for reaksjonslengden, bremselengden og stoppelengden på ulike typer føre…
Tørr asfalt bremselengde og stoppelengde tabell:
Fart | Reaksjonslengde | Bremselengde | Stoppelengde |
---|---|---|---|
30 km/t | 8.33 meter | 4.34 meter | 12.67 meter |
40 km/t | 11.11 meter | 7.72 meter | 18.83 meter |
50 km/t | 13.89 meter | 12.06 meter | 25.95 meter |
60 km/t | 16.67 meter | 17.36 meter | 34.03 meter |
70 km/t | 19.44 meter | 23.63 meter | 43.07 meter |
80 km/t | 22.22 meter | 30.86 meter | 53.09 meter |
90 km/t | 25 meter | 39.06 meter | 64.06 meter |
100 km/t | 27.78 meter | 48.23 meter | 76 meter |
110 km/t | 30.56 meter | 58.35 meter | 88.91 meter |
Våt asfalt bremselengde og stoppelengde tabell:
Fart | Reaksjonslengde | Bremselengde | Stoppelengde |
---|---|---|---|
30 km/t | 8.33 meter | 6.94 meter | 15,28 meter |
40 km/t | 11.11 meter | 12.35 meter | 23,46 meter |
50 km/t | 13.89 meter | 19.29 meter | 33,18 meter |
60 km/t | 16.67 meter | 27.78 meter | 44,44 meter |
70 km/t | 19.44 meter | 37.81 meter | 57,25 meter |
80 km/t | 22.22 meter | 49.38 meter | 71,6 meter |
90 km/t | 25 meter | 62.5 meter | 87,5 meter |
100 km/t | 27.78 meter | 77.16 meter | 104,94 meter |
110 km/t | 30.56 meter | 93.36 meter | 123,92 meter |
Godt vinterføre bremselengde og stoppelengde tabell:
Fart | Reaksjonslengde | Bremselengde | Stoppelengde |
---|---|---|---|
30 km/t | 8.33 meter | 9.92 meter | 18.25 meter |
40 km/t | 11.11 meter | 17.64 meter | 28.75 meter |
50 km/t | 13.89 meter | 27.56 meter | 41.45 meter |
60 km/t | 16.67 meter | 39.68 meter | 56.35 meter |
70 km/t | 19.44 meter | 54.01 meter | 73.46 meter |
80 km/t | 22.22 meter | 70.55 meter | 92.77 meter |
90 km/t | 25 meter | 89.29 meter | 114.29 meter |
100 km/t | 27.78 meter | 110.23 meter | 138.01 meter |
110 km/t | 30.56 meter | 133.38 meter | 163.93 meter |
Dårlig vinterføre bremselengde og stoppelengde tabell:
Fart | Reaksjonslengde | Bremselengde | Stoppelengde |
---|---|---|---|
30 km/t | 8.33 meter | 17.36 meter | 25.69 meter |
40 km/t | 11.11 meter | 30.86 meter | 41.98 meter |
50 km/t | 13.89 meter | 48.23 meter | 62.11 meter |
60 km/t | 16.67 meter | 69.44 meter | 86.11 meter |
70 km/t | 19.44 meter | 94.52 meter | 113.97 meter |
80 km/t | 22.22 meter | 123.46 meter | 145.68 meter |
90 km/t | 25 meter | 156.25 meter | 181.25 meter |
100 km/t | 27.78 meter | 192.9 meter | 220.68 meter |
110 km/t | 30.56 meter | 233.41 meter | 263.97 meter |
Ekstremt glatt vinterføre bremselengde og stoppelengde tabell:
Fart | Reaksjonslengde | Bremselengde | Stoppelengde |
---|---|---|---|
30 km/t | 8.33 meter | 34.72 meter | 43.06 meter |
40 km/t | 11.11 meter | 61.73 meter | 72.84 meter |
50 km/t | 13.89 meter | 96.45 meter | 110.34 meter |
60 km/t | 16.67 meter | 138.89 meter | 155.56 meter |
70 km/t | 19.44 meter | 189.04 meter | 208.49 meter |
80 km/t | 22.22 meter | 249.91 meter | 269.14 meter |
90 km/t | 25 meter | 312.5 meter | 337.5 meter |
100 km/t | 27.78 meter | 385.8 meter | 413.58 meter |
110 km/t | 30.56 meter | 466.82 meter | 497.38 meter |
Det som mangler i regnestykket er selvfølgelig bilens og dekkenes tilstand og også at sjåfører har forskjellig reaksjonstid, likevel blir utregningene ganske nøyaktige og viser tydelig hvor stort utslag både fart og føre utgjør på bremselengden.
Ofte stilte spørsmål og svar
Her er noen ofte stilte spørsmål – og enkle svar – relatert til bremselengde.
Oppsummering
La oss oppsummere det vi har lært om bremselengde. Fra reaksjonstid, bremselengde og stoppelengde, til avstanden mellom biler og hvilke faktorer som påvirker bremselengden – her er de viktigste punktene du bør huske på:
Reaksjonslengden er tiden som går før du rekker å reagere.
Bremselengde er tiden fra du tråkker på bremsen til bilen står stille.
Stopplengde er tiden fra du oppdager hindringen til bilen står stille.
Avstand mellom bilene er avgjørende for trafikksikkerheten.
Bremselengde regnes lett med formelen (x*x)/2, der x er 1/10 av farten.
Bremselengde påvirkes av kjøreforhold, bilens tilstand, dekk og reaksjonstid.
Bremselengde varierer for forskjellige kjøretøy.