Montere ekstralys? Dette er reglene som gjelder
Ekstralys kan være en smart investering i sikkerhet, og reglene har blitt mye enklere å forholde seg til enn tidligere.
Reglene for ekstralys på bil var tidligere relativt kompliserte – og i praksis var det ikke lovlig å montere ekstralysene mange ville ha på bilene sine.
1. oktober 2018 kom det imidlertid nye regler i Norge som gjorde det lovlig å montere så mange og sterke ekstralys man vil, men det er fortsatt noen regler å forholde seg til.
Disse reglene er nå like i Norge og Sverige – mens man i Danmark og Finland fortsatt må forholde seg til EU-reglene som også gjaldt i Norge tidligere.
Det er ingen tvil om at ekstralys kan gi større trygghet for mange i årets mørke måneder – særlig hvis du kjører mye på veier som ikke har belysning og relativt lite trafikk.
Kombinerer du godt lys med riktige dekk og noen tips til høst- og vinterkjøring blir du garantert en tryggere sjåfør.
Nye regler for montering av ekstralys:
- Du kan montere så mange ekstralys du vil.
- Det er ingen begrensning i total lysstyrke.
- Ekstralysene må ikke monteres parvis.
- Ekstralys må monteres symmetrisk.
- Alle lykter må være E-merket.
- Føreren skal varsles når ekstralyset er aktivert.
Ingen begrensning på antall ekstralys eller lysstyrke
Tidligere var det i Norge kun lov med fire fjernlys totalt. Siden bilen allerede har to originale fjernlys, betød dette at du maksimalt kunne montere to ekstralys.
EU-reglene som gjaldt i Norge tidligere, og som fortsatt gjelder i Danmark og Finland, sa at det såkalte referansetallet ikke kunne overstige 100 på alle lyktene til sammen. Dette er et tall som angir hvor mye lys lyktene har ved en gitt avstand fra bilen og står merket på lyktene.
Med de nye reglene i Norge, er ikke referansetallet lenger relevant. Nå er det ingen begrensninger på totalt referansetall.
Ekstralysene trenger ikke monteres parvis, men må monteres symmetrisk
De siste årene har det kommet mye ny lysteknologi, særlig i form av LED-lys, som de gamle reglene ikke tok hensyn til. LED-barer er en god løsning for mange, og gjør det mulig å bygge inn ekstralysene i grillen eller støtfangeren på en pen måte.
Det viktigste du må huske på nå, er at alle lys skal monteres symmetrisk på bilen. Det betyr at det må være like mye lys på høyre og venstre siden av bilen – uavhengig av hvor mange ekstralys du har. I praksis betyr det at lengre LED-barer må monteres på midten av bilen, mens mindre ekstralys fortsatt bør monteres parvis med lik avstand fra midten av bilen.
Det er ingen konkrete regler rundt hvor høyt eller lavt ekstralysene kan plasseres, men de skal ikke sjenere føreren. Det betyr at du kan få problemer hvis de er montert for lavt og gir mye gjenskinn fra bakken.
Ekstralys må være E-merket
Selv om du ikke trenger å tenke på hvor mange eller hvor sterke ekstralys du monterer, er det viktig å sjekke at de er godkjente for bruk på veien. Det betyr at de skal være E-merket – eller ha ECE-godkjenning som det heter offisielt. Det ser du ved at glasset er merket med «e» eller «E» etterfulgt av et tall i en ring.
Det er ikke lov å bruke ekstralys som mangler denne merkingen, så det er viktig at du kun kjøper dette fra seriøse forhandlere du stoler på.
Når det gjelder montering, må lysene monteres «forsvarlig». Det betyr at de skal sitte godt fast i egnede braketter eller lignende.
Føreren skal varsles nå ekstralysene er aktivert
Når du skal koble opp ekstralys, er det enkleste å koble disse sammen med de originale fjernlysene på bilen. Det er nemlig et krav om at alle fjernlysene skal slukkes samtidig når man skrur av fjernlysene, og det er i praksis vanskelig å få til på noen annen måte.
Det er også et krav om at føreren skal se en godt synlig varsellampe når fjernlysene er tent, og hvis ekstralysene er koblet sammen med bilens originale lys har du allerede en varsellampe som lyser i dashbordet. Husker du ikke hvordan denne ser ut? Vi har laget en hendig guide til varsellampene du finner i de fleste biler.
Moderne biler kan ha kompliserte elektroniske systemer som blant annet styrer lys, så med mindre du har full oversikt over hva du gjør bør du få et verksted til å montere ekstralysene for deg. På eldre biler uten mye elektronikk vil imidlertid jobben være enklere – og fullt mulig å gjennomføre for deg som ikke har ti tommeltotter.