EU-etterkontroll
Ble ikke bilen EU-godkjent? Da må du tilbake på EU-etterkontroll etter at feilene er utbedret. Få det unnagjort på 30 minutter.
Biler som ikke ble godkjent på EU-kontroll må, etter at manglene er fikset, tilbake på en rask etterkontroll for å bli EU-godkjent.
Pris: kr 590,-
Viking medlemspris: kr 525,-
Etter at manglene fra EU-kontrollen er fikset må bilen tilbake på etterkontroll slik at den kan EU-godkjennes.
Kontrollen tar kun 30 minutter og koster kr. 590,-
Start din EU-etterkontroll bestilling på nett.
Velg et tidspunkt som passer for deg.
Kom innom din lokale kontrollstasjon.
Vent mens testen gjennomføres.
Unnagjort på ca. 30 minutter.
Undersøk når fristen for EU-godkjenning er slik at du får rettet opp alt du trenger i tide.
Bestill time for etterkontroll på et passende tidspunkt, før du setter i gang med å utbedre manglene.
Rett opp i manglene som var grunnen til at bilen ikke ble EU-godkjent sist. Dette kan du gjøre hos oss, eller hos et annet verksted.
Lever bilen til EU-etterkontroll på din lokale kontrollstasjon. Når du henter den igjen, er den forhåpentligvis EU-godkjent og klar for veien.
Biler som ikke er godkjent innen fristen er ulovlig å bruke.
Bilen må godkjennes i en etterkontroll senest innen to måneder etter utført EU-kontroll, eller innen den opprinnelige fristen for EU-kontroll (datoen som kommer først).
Er det mer du lurer på om etterkontroll? Under får du svar på våre mest stilte spørsmål.
Hvor lang tid en etterkontroll tar avhenger av omfanget og kompleksiteten til merknadene fra EU-kontrollen. En vanlig EU-kontroll tar vanligvis rundt 60 minutter, mens en etterkontroll som kun tar for seg noen få merknader tar vanligvis 15-30 minutter.
Det er opp til deg. Du kan ta etterkontrollen på samme verksted du bruker for å utbedre manglene, eller du kan ta den hos en annen aktør. Sørg for å undersøke at verkstedet du velger er godkjent for å utføre EU-kontroller. Viking er godkjent av Statens Vegvesen til å utføre etterkontroll av EU-kontroll på bilen din.
Nei. Statens vegvesen tillater ikke at man gjennomfører EU-kontroll utenfor Norge, siden man mangler oversikt over godkjente kontrollorganer og kontrollomfanget i utlandet.
Eksempler på mangler med kode 2 er steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte. Du må selv vurdere om kjøretøyet er forsvarlig å bruke frem til manglene er rettet opp, og kjøretøyet er godkjent i en etterkontroll.
Eksempler på mangler med kode 3 er trafikkfarlige feil på bremser eller styring. Får bilen mangler med mangelkode 3 får kjøretøyet bruksforbud, og kan ikke brukes før manglene er rettet opp og godkjent på etterkontroll.