Alt om lufttrykk – riktig dekktrykk og dekktrykk tabell

15.04.2020

Selv om de fleste bilførere vet at dekktrykket må sjekkes regelmessig er riktig lufttrykk likevel viktigere en de fleste er klar over…

Dessverre viser det seg at mange sjåfører kjører med feil lufttrykk, og sjekker dekktrykket altfor sjelden.

Dekktrykk påvirker alt fra drivstoffeffektivitet, rullemotstand og kjøreegenskaper til veigrep, bremsing og dekkslitasje.

Med andre ord: bildekk med riktig lufttrykk er mer økonomisk, bedre for miljøet og sikrere.

I dette innlegget forteller vi deg hvorfor riktig dekktrykk er viktig, hvor ofte du bør kontrollere lufttrykket og hvordan du sikrer riktig lufttrykknivå.

Hopp direkte til det du lurer på:

Hvordan sjekker jeg lufttrykket i dekkene?

Moderne biler vil vanligvis varsle deg om at du har lavt lufttrykk med en varsellampe i dashbordet. Da bør du stoppe og sjekke så fort som mulig, men det er uansett smart å sjekke med jevne mellomrom uavhengig av TPMS-systemet.

I følge Goodyear så mister dekk ca. 1 psi eller 0,069 bar per måned. Å sjekke lufttrykket tar ikke mer enn noen minutter når du er innom en bensinstasjon. Å legge til seg en vane om å bruke denne korte tiden omtrent en gang i måneden, før lange bilturer og når du skifter dekk kan være lurt. Det er også en god ide å kontrollere mønsterdybden når du først er i gang.

Slik kontrollerer du lufttrykket i dekkene dine og fyller til riktig nivå:

  1. Finn riktig lufttrykk – Dette står i instruksjonsboken, på et klistremerke i dørkarmen, på innsiden av tanklokket, eller i motorrommet.
  2. Ha en lufttrykkmåler tilgjengelig – For å sjekke trykket trenger du en trykkmåler. Dette er lurt å ha i bilen, men du kan den de har på bensinstasjonen.
  3. Mål trykket når dekkene er kalde – Bildekk varmes opp mens du kjører, og dette kan påvirke trykket slik at du får feil måling.
  4. Skru av ventilhetten – Den er enkel å miste så pass på at den ikke blir borte.
  5. Sjekk nåværende trykk – sett fyllepistolen eller måleren på ventilen. Da ser du hvilket lufttrykk som er i dekkene nå.
  6. Fyll til riktig nivå – Hvis lufttrykket er lavt fyller du opp litt og litt luft til du oppnår riktig dekktrykk for din bil.
  7. Skru på ventilhetten – Når du er ferdig med å fylle luft på dekket skrur du på ventilhetten igjen.
  8. Gjenta prosessen – Kontroller hvert dekk på samme måte forklar i steg 4, 5, 6 og 7.

Noen bensinstasjoner har mer moderne utstyr for fylling av luft. Disse fungerer ved at du velger dekktrykket du skal ha før du kobler til slangen. Da vil maskinen automatisk fylle riktig mengde luft.

Hvis du ofte må fylle luft fordi du ser at trykket i dekkene synker for mye bør du få dekket kontrollert av et verksted. Det kan skyldes en defekt ventil, punktering eller felger som er dårlig tilpasset. Dekket må muligens skiftes eller repareres.

Riktig lufttrykk i dekk er viktig

Riktig lufttrykk i dekkene er først og fremst viktig for din egen og andre bilister sin sikkerhet. Kjører du med riktig dekktrykk maksimaliserer du dekkenes ytelse og kjøretøyet blir mer stabilt og sikrere å kjøre. Med feil dekktrykk skjer det motsatte – redusert kjøreegenskaper og nedsatt styrerespons som gjør bilen mer trafikkfarlig.

Riktig dekktrykk fordeler

Fordelene med riktig dekktrykk er mange, men her er noen av de viktigste:

  • Bedre veigrep
  • Kortere bremselengde
  • Mer miljøvennlig
  • God styrerespons
  • Bedre kjøreytelse ved vannplaning
  • Jevn dekkslitasje
  • Økt kjørekomfort
  • Redusert drivstofforbruk
  • Forlenger dekkenes levetid

 

Som du ser er riktig lufttrykk ikke bare viktig for sikkerheten, det sparer deg også penger og er godt for miljøet.

Ved å redusere rullemotstanden bruker bilen mindre drivstoff og med mindre dekkslitasje varer dekkene dine lengre.

Feil lufttrykk i dekk kan føre til:

Feil lufttrykk i dekkene kan føre til en rekke problemer. For høyt eller for lavt dekktrykk påvirker sikkerheten, økonomien din og miljøet på følgende måter:

  • Dårligere sikkerhet
  • Raskere dekkslitasje
  • Redusert levetid på dekkene
  • Økt drivstofforbruk

Dårligere sikkerhet

Feil dekktrykk endrer formen på kontaktflaten som fører til dårligere veikontakt. Resultatet er at styreevnen, stoppelengden, retningsstabiliteten og veigrepet påvirkes negativt. I tillegg øker du risikoen for vannplaning. Alt dette gjøre bilen mer trafikkfarlig.

Raskere dekkslitasje

Feil lufttrykk fører til unødvendig og ujevn dekkslitasje. Hvis du måler mønsterdybden og ser at det er forskjell på slitasjen mellom innsiden, midten og utsiden av dekkene er det vanligvis på grunn av for høyt eller for lavt lufttrykk. Husk å mål dekkets mønster på innsiden av dekket, midt på og på utsiden.

Redusert levetid

For lite eller for mye luft forkorter dekkenes levetid betraktelig. Bildekk slites fortere når lufttrykket er for lavt og ujevnt når det er for høyt. I følge Continental kan feil trykk og vedlikehold reduserer dekkenes levetid med hele 7500 km.

Økt drivstofforbruk

Dekk med feil dekktrykk har en høyere rullemotstand. Dette betyr at motoren bruker mer energi som fører til at bilen bruker mer drivstoff. I følge Michelin vil et undertrykk på 1,0 bar lede til ca 6% økt drivstofforbruk. Dette påvirker økonomien din og miljøet i en negativ retning.

Dekktrykk tabell

Dekktrykket oppgis vanligvis i PSI, bar, kPA eller kg/cm2. Du kan bruke denne tabellen til omregning om nødvending:

 PSI  bar  kPa  kg/cm2
 15  1,0  100  1,0
 22  1,5  150  1,5
 29  2,0  200  2,0
 36  2,5  250  2,6
 44  3,0  300  3,1
 51  3,5  350  3,6
 58  4,0  400  4,1
 65  4,5  450  4,6
 73  5,0  500  5,1
 80  5,5  550  5,6
 87  6,0  600  6,1
 94  6,5  650  6,6
 102  7,0  700  7,1
 109  7,5  750  7,7
 116  8,0  800  8,2
 123  8,5  850  8,7
 131  9,0  900  9,2
 138  9,5  950  9,7
 145  10,0  1000  10,2
 152  10,5  1050  10,7

 

Ofte stilte spørsmål:

Hvor finner jeg opplysninger om riktig lufttrykk i dekkene?

+

Riktig lufttrykk til din bil står i instruksjonsboken. Opplysningene står også vanligvis på et klistremerke i dørkarmen på førersiden, på innsiden av tanklokket, eller i motorrommet. Husk at anbefalt dekktrykk ofte er forskjellig mellom for- og bakhjul.

Hva er PSI, bar, kPa og kg/cm2?

+

PSI, bar, kPa og kg/cm2 er måleenheter for trykk. Dekktrykk oppgis vanligvis i bar eller psi.

  • 1 bar = 14,5 psi
  • 1 bar = 1,02 kg/cm2
  • 1 bar = 100 kPa

Hvorfor skal jeg måle lufttrykket når dekket er kalt?

+

Temperaturendringer påvirker luften i dekkene dine. Hvis du sjekker trykket når lufttemperaturen inni bildekket er varmere enn utetemperaturen (eller motsatt) blir målingen feil. Du skal derfor måle lufttrykket når lufttemperaturen inni dekket er samme temperatur som uteomgivelsene. Med andre ord, når dekkene er “kalde”.

Påvirker utetemperaturen dekktrykket?

+

Ja temperatur påvirker lufttrykk. Enkelt forklart så tar kald luft mindre plass enn varm luft. Hvis det blir kaldere ute vil dekktrykket synke. Hvis det blir varmere så vil dekktrykket øke. Det er derfor dekk-eksperter anbefaler å fylle omtrent 10% mer luft på vinteren. Så vinterdekk skal ha litt mer luft i enn sommerdekk.

Hvor ofte bør jeg kontrollere dekktrykket?

+

Fordi bildekk sakte men sikkert mister luft hele tiden bør du ideelt kontrollere lufttrykket hver måned. Vi anbefaler at du kjøper en dekktrykksmåler og gjør det til en vane å sjekke dekkene om morgenen en gang hver måned.