Lade elbil hjemme eller på veien? Dette må du vite

13.07.2021

Lurer du på om du må ha ladeboks hjemme hvis du skal ha elbil? Eller hvordan du lader mest effektivt på veien? Her er guiden alle ferske elbileiere trenger.

Elbiler har blitt ekstremt populære i Norge, og i mars 2021 var over halvparten av de nye bilene som ble registrert i Norge elbiler.

Mange kjøper sin aller første elbil i disse dager, og da følger det med en del spørsmål – særlig rundt lading. Hvor lang tid tar det å lade elbilen – og hva er egentlig forskjell på lynladere og hurtigladere? Må jeg ha ladestasjon hjemme hvis jeg har elbil?

Alle disse spørsmålene er helt naturlige å ville ha svar på – enten du kun vurderer en elbil eller allerede har kjøpt en.

klikk for å hoppe rett til riktig seksjon:

Dette bør du vite om batterier, ladestandarder og elbiler

Elbiler er på mange måter mindre kompliserte enn tradisjonelle biler med bensin- eller dieselmotor. Elmotoren består bare av noen få deler, i motsetning til bensin- og dieselmotorenes hundrevis. Batteriene er relativt komplekse, men for deg som bruker er det egentlig det samme å forholde deg til som med alle andre batterier – men i større skala.

Man snakker gjerne om elbilbatterier, men i realiteten har elbiler batteripakker. Det er mange celler som er pakket sammen til større deler – som igjen er satt sammen til et helt batteri.

Batteristørrelse

Batteristørrelse på elbiler måles i kilowatt-timer, som regel forkortet til kWh. Dette er et begrep som sier noe om hvor mye energi det er plass til i en batteripakke.

kWh handler om hvor mye energi en gitt effekt (Watt) utvikler i løpet av én time.

Hvor stort et elbilbatteri er varierer mellom bilprodusenter og modeller, men generelt kan man si at større antall kWh betyr lengre rekkevidde. I dag finnes det elbiler med en batterikapasitet på rundt 30 kWh og opp til rundt 100 kWh.

Ladestandarder

De siste årene har det i praksis vært tre standarder for hurtiglading – og én felles (Type 2) for saktelading.

Japanske biler har brukt et system som kalles CHAdeMO siden de moderne elbilene kom på markedet for rundt 10 år siden. Dette var også de mest populære hurtigladerne i Norge i mange år, da japanske elbiler lenge var dominerende på markedet.

Da de europeiske og amerikanske bilprodusentene (bortsett fra Tesla) begynte med utvikling av elbiler litt senere, valgte de en annen standard: CCS (Combined Charging System).

Disse kom til Norge rundt 2013, men har siden den gang blitt stadig mer vanlige. I dag har også noen japanske bilprodusenter valgt å levere sine biler med CCS, og det kan tyde på at det vil bli den dominerende standarden fremover.

I tillegg til disse valgte Tesla å utvikle sitt eget ladenettverk med egne plugger som kun fungerte til egne modeller. De nyeste Tesla-modellene støtter imidlertid CCS, og eldre modeller kan også bruke CCS i kombinasjon med et adapter.

Temperatur

Alle som har hatt med seg telefonen på skitur vet at batterier blir påvirket av temperaturen ute. Når det er kaldt vil kapasiteten til batteriet synke, og du får med det kortere rekkevidde.

Temperaturen påvirker også ladingen av batteriet. Når batteriene er kalde klarer de heller ikke å ta til seg lading like fort som når de er varme. Noen biler har mulighet for å forvarme batteriet slik at det har optimal temperatur for lading (rundt 30 C) når du kommer frem til ladestasjonen.

Dette vil gjøre at du kan få høyere ladehastighet enn om du ikke kan varme batteriet først.

Ladehastighet

Hvor fort du kan lade avhenger av både bilen og laderen du bruker samt temperaturen og hvor mye strøm som er på batteriet fra før. Generelt sett kan man si at bilen ofte er flaskehalsen hvis du bruker en lyn- eller hurtiglader, mens mengden strøm som leveres er det som begrenser ved lading på vanlig ladestasjon eller hjemme.

Ladere opererer med en effekt som måles i kilowatt. De aller kraftigste lynladerne kan nå levere inntil 350 kW, men det er fortsatt kun et fåtall biler som kan ta imot såpass mye strøm om gangen.

Hvor mye eller lite strøm du har når du lader vil også påvirke ladehastigheten. Det vil gå tregere når batteriet er helt tomt og når det nærmer seg fullt. Derfor er det mest effektivt, og raskest, å lade batteriet mellom 20 og 80 % kapasitet.

Lade elbil hjemme

Lade elbil hjemme

Hvis du skal kjøpe elbil er det veldig praktisk å ha mulighet til å lade hjemme. Du kan basere deg på å lade utenfor hjemmet, men det vil bli både vesentlig dyrere og mindre praktisk enn om du kan koble bilen til en ladestasjon når du kommer hjem.

Det er imidlertid noen regler og ting du bør tenke på når du skal lade en elbil hjemme. Det handler først og fremst om sikkerhet – både for deg og bilen.

Hva er reglene?

Hva som er teknisk sett lov og hva som er anbefalt er to ulike ting i denne sammenhengen. For private er det teknisk sett lovlig å lade via en stikkontakt – så lenge den har et såkalt overstrømsvern på 10A, en jordfeilbryter og har en egen kurs.

DSB, som forvalter regelverket for det elektriske anlegget i Norge, anbefaler likevel alle som har elbil å montere en egen ladeboks.

Å lade moderne elbiler med stikkontakt skal være en nødløsning som kan brukes når du er andre steder enn hjemme eller på hytta, men alle steder hvor du lader regelmessig bør du montere ladeboks.

Hjemmelader

Hjemmeladere/ladebokser finnes i en rekke ulike modeller og prisklasser, men felles for dem er at de bruker en egen kabel og kommuniserer direkte med bilen.

Når du bruker en ladeboks vil du også få høyere ladekapasitet enn om du bruker stikkontakten – noe som blir stadig viktigere etterhvert som elbilene får større batterier.

Hva slags effekt de ulike ladeboksene takler vil variere, og det vil også være forskjell på hva slags effekt du har mulighet til å koble på den.

Husk at ladebokser er elektriske installasjoner, så du må ha en elektriker for å montere den.

Prisen for en ladeboks med montering vil som regel være mellom 15 og 20 000 kroner, avhengig av hva som må gjøres og hvilken lader du velger.

Ladetid

Hvor lang tid det tar å lade elbilen hjemme vil variere med hvilken metode du bruker og bilen du har.

Generelt vil en moderne elbil med et relativt stort batteri som lader med stikkontakt bruke veldig lang tid på å “fylle opp” batteriet. Ofte må den stå i flere dager hvis du lader på denne måten, så det vil ikke være spesielt praktisk for de fleste.

I de fleste tilfeller vil en hjemmelader maksimalt kunne gi en effekt på 7,4 kW. Det vil si at det tar rundt 10 timer å lade opp et batteri på 74 kWh – noe som holder for de aller fleste.

Hva koster det å lade elbil hjemme?

Hvor mye det vil koste å lade elbilen hjemme vil naturligvis variere med hvor stort batteriet er og strømprisen på tidspunktet du lader.

Strøm prises som de fleste vet i kWh, og batterier måles i det samme. Derfor blir det relativt enkelt å finne ut hvor mye det koster å lade akkurat din elbil hvis du har god oversikt over strømprisen.

Generelt sett kan man ha som en tommelfingerregel at det koster omtrent én krone per kWh du lader hjemme. Det betyr at en elbil med et 80 kWh stort batteri vil koste omtrent 80 kroner å lade fra helt tomt til fullt.

Lade elbil på veien

Lade elbil på veien

Selv om de fleste med elbil lader hjemme det aller meste av tiden, vil det også oppstå situasjoner hvor du blir nødt til å lade på veien eller andre steder.

I det store og hele er lading langs veien en relativ enkel affære – du kobler til bilen og starter lading ved hjelp av en såkalt ladebrikke eller fra mobilen.

Hvor lang tid det vil ta varierer basert på flere av de samme faktorene som ved hjemmelading: Hvor mye strøm laderen kan levere, hvor mye bilen kan ta imot, hvor mye strøm som er på batteriet når du starter lading, når du avslutter den og temperaturen.

Lynlading

Lynlading er, som navnet hinter om, den raskeste formen for lading. Det er likevel ikke noen fast definisjon på hva som regnes som lynlading.

Det vanligste er å si at ladestasjoner som kan levere en effekt på over 50 kW er lynladestasjoner. Disse bruker likestrøm til å levere den store mengden strøm bilen trenger.

I dag finnes det lynladestasjoner som kan levere inntil 350 kW, men det er mulig at dette vil fortsette å øke i årene som kommer.

Jo høyere effekt en ladestasjon har, jo raskere vil det gå å lade bilen – forutsatt at bilen klarer å ta imot den maksimale strømmen laderen leverer.

Hurtiglading

Hurtiglading er steget under lynlading, og bruker også likestrøm til å lade bilen.

Det finnes en lang rekke hurtigladestasjoner over hele landet, og effekten vil variere. Generelt sett er alt som bruker likestrøm (enten CCS, CHAdeMO eller Telsas superlader) og leverer under 50 kW effekt kategorisert som hurtiglader.

Les også: Hurtiglading – slik lader du elbilen trygt, raskt og billig

Normallading

Såkalt normallading bruker Type 2-kontakt, og er det du vil bruke om du har en ladeboks hjemme. Disse finner du også på de aller fleste offentlige ladeplasser i byer og tettsteder, og de vil kunne levere en effekt på inntil 22 kW.

Lading med stikkontakt

Lading med stikkontakt bør være en nødløsning for de fleste elbileiere. Med litt god planlegging og aktiv bruk av hurtigladere eller vanlige ladestolper bør behovet være lite – men det kan likevel skje at man feilberegner.

Da er det lading med vanlig stikkontakt som gjelder, men det er verdt å huske på at dette vil som regel ta veldig lang tid for moderne elbiler. Dermed er det kanskje smartest å bruke dette som en nødløsning frem til du har nok strøm til å komme deg videre til neste “ordentlige” ladestasjon.

Hva koster det å lade?

Prisen for lyn- og hurtiglading varierer relativt mye mellom ulike tilbydere, og i mange tilfeller varierer den også på samme sted basert på hvordan du betaler.

Det finnes i hovedsak tre prismodeller:

  • Pris per kWh
  • Pris per minutt
  • En kombinasjon

Lynlading er den dyreste formen for lading, og her tar i skrivende stund alle operatørene betalt for hvor mange kW du bruker – enten alene eller i kombinasjon med hvor lenge du står der.

Prisen på lynlading varierer fra 2,57 kroner per kW på Teslas ladestasjoner til 8,40 kroner per kW hos Ionity. Hos operatørene som tar betalt for både tid og strøm, koster det som regel rett over én kroner i minuttet og i overkant av tre kroner per kW.

Hos en del operatører er prisen lik på lynlading og hurtiglading, mens andre tar litt mindre betalt for hurtigladingen.

Normallading er jevnt over mye billigere per kW og per minutt, men dette tar som regel veldig lang tid. I enkelte byer var det tidligere gratis lading for elbiler, men de fleste har nå gått over til at du må betale. Disse er imidlertid ofte vesentlig billigere enn de kommersielle aktørene.

Disse prisene er basert på billigste variant, og det betyr som regel en ladebrikke eller egen mobilapp. Det er også mulig å starte ladingen og betale med SMS, men det er som regel enda litt dyrere.

Les også: Dette koster det å lade elbilen på ladestasjon

Er elbilen tom for strøm?

Selv om du planlegger godt, kan man aldri være helt sikker på at det ikke skjer noe uforutsett og at du ender opp med å gå tom for strøm på veien.

Når batteriet begynner å nærme seg tomt vil du som regel bli varslet relativt tidlig. Mange moderne elbiler vil da også automatisk gi deg instruksjoner til hvordan du kommer deg til nærmeste lader før det er for sent – så lenge det er mulig.

Etterhvert vil også bilen gå inn i nødmodus. Dette betyr at du vil ha veldig begrenset kraft, og bilen vil som regel ikke gå fortere enn maksimalt 50 km/t. Dette sparer strøm og kan gjøre at du rekker frem til ladestasjonen.

Hvis bilen går helt tom for strøm, er det viktig å ta sikkerhetshensyn. Det er bedre å stoppe på en parkeringsplass om du har mulighet for det enn å risikere å bli stående midt i veien. Hvis du blir stående, må du følge de samme sikkerhetsrutinene som hvis du er involvert i en kollisjon: Ta på deg refleksvest, sett på nødblink og sett ut varseltrekanten før du ringer etter hjelp.

Hvis du ringer oss i Viking på 06000 eller bestiller veihjelp på nett, kan vi enkelt hjelpe deg til nærmeste hurtigladestasjon slik at du kommer deg videre.

Oppsummering: lading av elbil

Det viktigste om lading av elbil:

  • Det går raskest å lade batteriet mellom 20 og 80 %. Under og over dette vil det gå saktere.
  • Batteriet lader best når det har optimal temperatur.
  • Når du lader hjemme bør du alltid bruke en dedikert ladeboks.
  • Lading med stikkontakt er kun til nødstilfeller.
  • En tommelfingerregel er at det koster én krone per kWh du lader hjemme.
  • Det finnes tre standarder for hurtiglading: CCS, CHAdeMO og Tesla.
  • Lynlading leverer over 50 kW, Hurtiglading leverer over 22 kW og ladeeffekt under dette er normallading.
  • Prisen på lading langs veien varierer, men det er billigst å bruke app eller ladebrikke.
  • Planlegg godt for å ikke gå tom for strøm underveis.

Hvis du går tom for strøm, kan du ringe oss i Viking på 06000 slik at vi kan frakte bilen til nærmeste hurtiglader.