Dette må du vite om lading av elbil

Illustrasjon av en elbil som lader på en ladestasjon.

Lurer du på om du må ha ladeboks hjemme hvis du skal ha elbil? Eller hvordan du lader mest effektivt på veien? Her er guiden alle ferske elbileiere trenger.

Mange kjøper sin aller første elbil i disse dager, og da følger det med en del spørsmål – særlig rundt lading.

Hvor lang tid tar det å lade elbilen – og hva er egentlig forskjell på lynladere og hurtigladere? Må jeg ha ladeboks hjemme hvis jeg har elbil? Hvor mye koster det å lade?

Alle disse spørsmålene er helt naturlige å ville ha svar på – enten du kun vurderer en elbil eller allerede har kjøpt en...

Generellt om elbillading

Elmotoren består bare av noen få deler, i motsetning til bensin- og dieselmotorenes hundrevis. Batteriene er relativt komplekse, men for deg som bruker er det egentlig det samme å forholde deg til som med alle andre batterier – men i større skala.

Batteristørrelse

Batteristørrelse på elbiler måles i kilowatt-timer, som regel forkortet til kWt. Dette er et begrep som sier noe om hvor mye energi det er plass til i en batteripakke.

Hvor stort et elbilbatteri er varierer mellom bilprodusenter og modeller, men generelt kan man si at større antall kWt betyr lengre rekkevidde.

I dag finnes det elbiler med en batterikapasitet på rundt 30 kWt og opp til 100+ kWt.

Ladestandarder

Det er forskjellige ladestandarder eller ladekontakter for elbiler. For ferske elbileiere kan de ulike ladestandardene, ladekontaktene og ladehastighetene være forvirrende.

I Norge trenger du i praksis bare forholde deg til følgende kontakttyper…

Ladekontaker for lading hjemme:

  • Type 1 – denne kontakttypen kommer fra USA og brukes for det meste på eldre elbiler.
  • Type 2 – den europeiske standarden som brukes av de fleste moderne elbiler.
  • Stikkontakt (Schuko) – Sakte lading via vanlig stikkontakt med nødlader.

Ladekontakter for lading på ladestasjon:

  • CHAdeMO – denne hurtigladekontakten kom før CSS, men har blitt mindre vanlig.
  • CCS – den moderne og vanligste hurtigladekontakten brukt av flest elbiler i Norge.
  • Tesla Supercharger – en modifisert løsning som kun brukes av Tesla.

Lademetoder

Hvor fort du kan lade er avhengig av en rekke faktorer som lademetoden, elektronikken i elbilen og laderen du bruker.

I dag finnes det i hovedsak fire alternativer for lading av elbil:

  • Normallading – lading med effekt på 3.6 kW og oppover.
  • Semi-hurtiglading – lading med effekt på over 20 kW og oppover.
  • Hurtiglading – lading med effekt på over 40 kW og oppover.
  • Lynlading – lading med effekt på over 150 kW og oppover.

Forskjellen som skiller disse lademetodene er hovedsakelig ladeeffekten. Altså antall kW som blir tilført bilbatteriet.

Når du normallader eller semi-hurtiglader hjemme er ladehastigheten vanligvis begrenset av mengden strøm som kan leveres til elbilen.

Når du hurtiglader eller lynlader elbilen på en ladestasjon er ladehastigheten begrenset av bilens elektronikk som bestemme hvor raskt batterier kan ta imot strøm.

Elbil ladekostnader

Det er flere faktorer som avgjør hvor mye det koster å lade elbilen. Alt fra strømprisen, batteristørrelsen og temperaturen til prismodellen og ladeoperatøren påvirker ladeprisen.

Dette koster det å lade elbilen hjemme

Hvor mye det koster å lade elbilen hjemme varierer med hvor stort batteriet er og strømprisen på tidspunktet du lader.

Tommelfingerregel at det koster omtrent én krone per kWt du lader hjemme.

Hvis din elbil har en batterikapasitet på 80 kWt vil det koste omtrent 80 kroner å lade elbilen fra helt tomt til fullt.

Dette koster det å lade elbilen på ladestasjon

Hva det vil koste deg å lade elbilen på en ladestasjon varierer fra operatør til operatør. I mange tilfeller varierer prisen også basert på ladeoperatørens prismodell og en rekke andre prisfaktorer.

Hvis din elbil har en batterikapasitet på 80 kWt og ladeprisen for hurtiglading er 5.99 kr/kWt vil det koste omtrent 479 kroner å lade bilen fra helt tomt til fullt.

Lading av elbil hjemme

Illustrasjon av en elbil som lader via en ladeboks hjemme.

Hvis du skal kjøpe elbil er det veldig praktisk å ha mulighet til å lade hjemme. Du kan basere deg på å lade utenfor hjemmet, men det vil bli både vesentlig dyrere og mindre praktisk enn om du kan koble bilen til en ladestasjon når du kommer hjem.

Det er imidlertid noen regler og ting du bør tenke på når du skal lade en elbil hjemme. Det handler først og fremst om sikkerhet – både for deg og bilen.

Hjemmelading regler

Hva som er teknisk sett lov og hva som er anbefalt er to ulike ting i denne sammenhengen. For private er det teknisk sett lovlig å lade via en stikkontakt – så lenge den har et såkalt overstrømsvern på 10A, en jordfeilbryter og har en egen kurs.

DSB, som forvalter regelverket for det elektriske anlegget i Norge, anbefaler likevel alle som har elbil å montere en egen ladeboks.

Å lade moderne elbiler med stikkontakt skal være en nødløsning som kan brukes når du er andre steder enn hjemme eller på hytta, men alle steder hvor du lader regelmessig bør du montere ladeboks.

Ladebokser

Hjemmeladere/ladebokser finnes i en rekke ulike modeller og prisklasser, men felles for dem er at de bruker en egen kabel og kommuniserer direkte med bilen.

Når du bruker en ladeboks vil du også få høyere ladekapasitet enn om du bruker stikkontakten – noe som blir stadig viktigere etterhvert som elbilene får større batterier.

Hva slags effekt de ulike ladeboksene takler vil variere, og det vil også være forskjell på hva slags effekt du har mulighet til å koble på den.

Husk at ladebokser er elektriske installasjoner, så du må ha en elektriker for å montere den.

Prisen for en ladeboks med montering vil som regel være mellom 15 og 20 000 kroner, avhengig av hva som må gjøres og hvilken lader du velger.

Ladetid

Hvor lang tid det tar å lade elbilen hjemme vil variere med hvilken metode du bruker og bilen du har.

Generelt vil en moderne elbil med et relativt stort batteri som lader med stikkontakt bruke veldig lang tid på å “fylle opp” batteriet. Ofte må den stå i flere dager hvis du lader på denne måten, så det vil ikke være spesielt praktisk for de fleste.

I de fleste tilfeller vil en hjemmelader maksimalt kunne gi en effekt på 7,4 kW. Det vil si at det tar rundt 10 timer å lade opp et batteri på 74 kWh – noe som holder for de aller fleste.

Lading av elbil på ladestasjon

Illustrasjon av en elbil som lader på en ladestasjon langs veien.

Selv om de fleste med elbil lader hjemme det aller meste av tiden, vil det også oppstå situasjoner hvor du blir nødt til å lade på veien eller andre steder.

I det store og hele er lading langs veien en relativ enkel affære – du kobler til bilen og starter lading ved hjelp av en såkalt ladebrikke eller fra mobilen.

Hvor lang tid det vil ta varierer basert på flere av de samme faktorene som ved hjemmelading: Hvor mye strøm laderen kan levere, hvor mye bilen kan ta imot, hvor mye strøm som er på batteriet når du starter lading, når du avslutter den og temperaturen.

Lynlading

Lynlading er, som navnet hinter om, den raskeste formen for lading. Det er likevel ikke noen fast definisjon på hva som regnes som lynlading.

Det vanligste er å si at ladestasjoner som kan levere en effekt på over 50 kW er lynladestasjoner. Disse bruker likestrøm til å levere den store mengden strøm bilen trenger.

I dag finnes det lynladestasjoner som kan levere inntil 350 kW, men det er mulig at dette vil fortsette å øke i årene som kommer.

Jo høyere effekt en ladestasjon har, jo raskere vil det gå å lade bilen – forutsatt at bilen klarer å ta imot den maksimale strømmen laderen leverer.

Hurtiglading

Hurtiglading er steget under lynlading, og bruker også likestrøm til å lade bilen.

Det finnes en lang rekke hurtigladestasjoner over hele landet, og effekten vil variere. Generelt sett er alt som bruker likestrøm (enten CCS, CHAdeMO eller Telsas superlader) og leverer under 50 kW effekt kategorisert som hurtiglader.

Normallading

Såkalt normallading bruker Type 2-kontakt, og er det du vil bruke om du har en ladeboks hjemme. Disse finner du også på de aller fleste offentlige ladeplasser i byer og tettsteder, og de vil kunne levere en effekt på inntil 22 kW.

Lading med stikkontakt

Lading med stikkontakt bør være en nødløsning for de fleste elbileiere. Med litt god planlegging og aktiv bruk av hurtigladere eller vanlige ladestolper bør behovet være lite – men det kan likevel skje at man feilberegner.

Da er det lading med vanlig stikkontakt som gjelder, men det er verdt å huske på at dette vil som regel ta veldig lang tid for moderne elbiler. Dermed er det kanskje smartest å bruke dette som en nødløsning frem til du har nok strøm til å komme deg videre til neste “ordentlige” ladestasjon.

Ofte stilte spørsmål og svar

Her finner du noen av de vanligste spørsmålene relatert til lading av elbiler:

Oppsummering: lading av elbil

  • Det går raskest å lade batteriet mellom 20 og 80 %. Under og over dette vil det gå saktere.

  • Lynlading leverer over 50 kW, Hurtiglading leverer over 22 kW og ladeeffekt under dette er normallading.

  • Prisen på lading langs veien varierer, men det er billigst å bruke app eller ladebrikke.

  • En tommelfingerregel er at det koster én krone per kWh du lader hjemme.

  • Det finnes tre standarder for hurtiglading: CCS, CHAdeMO og Tesla.

  • Når du lader hjemme bør du alltid bruke en dedikert ladeboks.

  • Planlegg godt for å ikke gå tom for strøm underveis.

  • Batteriet lader best når det har optimal temperatur.

  • Lading med stikkontakt er kun til nødstilfeller.

Er elbilen tom for strøm?

Ringer Viking på 06000 eller bestill veihjelp på nett, så hjelper vi deg hjem eller til nærmeste ladestasjon.

Oppdatert 3. oktober 2023