Kjøpe bobil? Her er de bobiltypene du kan velge mellom

Bobil som kjører over en bro på bilferie i norge.

Er du blant de mange som vurderer å kjøpe bobil? Uansett om du vil kjøpe ny eller brukt, er det noen grunnleggende ting du må tenke gjennom før du slår til.

Det aller første du må gjøre, uansett om bobilen du drømmer om er ny eller brukt, er å tenke gjennom hvordan du skal bruke den og hvor mange som skal være med på tur.

En bobil som er perfekt for et par på byferier i Europa vil ikke passe spesielt godt for en familie på fire – og vice versa.

Bobiltypene du kan velge mellom

Det er vanlig å dele inn bobilene i fire ulike typer. Disse er basert på hvordan bobilen er bygget, og forskjellene innad i de ulike klassene kan også være store. Likevel er det noen fellestrekk som definerer de ulike bobilene.

De fire ulike bobil typene er:

  • Helintegrert bobil
  • Delintegrert bobil
  • Alkovebobil
  • Bybobil

Helintegrert bobil

Helintegrert bobil på bilferie i Norge.

Helintegrert bobil

Hvis du vil ha maksimalt med plass og mulighet til å ha med deg flere gjester, er det helintegrerte bobiler som gjelder.

Disse er bygget som en hel bobil på et understell fra en varebil eller lastebil og finnes i flere størrelser – helt opp til biler man trenger førerkort for tung lastebil for å kjøre.

Siden hele bilen er bygget som en bobil, vil du få et mer åpent og luftig førerhus enn i andre typer bobiler, og de aller fleste kommer også med en senkeseng over førerplassen.

Det finnes flere mulige innredninger, men de aller fleste har minst senkeseng foran og dobbelseng eller to enkle senger bakerst.

Fordelen med en helintegrert bobil er utvilsomt plassen. De er imidlertid ofte dyrere enn andre typer.

Delintegrert bobil

Delintegrert bobil på bilferie i Norge.

Delintegrert bobil

En delintegrert bobil er, i likhet med alkovebilen, basert på en varebilfront og en separat bodel. Her har du imidlertid ikke den samme «hatten» som på alkovebilene – men mange har til gjengjeld en senkeseng foran.

Disse sengene henger oppunder taket når de ikke brukes, og flyttes ned når det er på tide å ta kvelden. Dette gjør på mye av den samme nytten som i alkovebilene, men med en senkeseng vil du ofte måtte velge mellom seng og salong foran.

Delintegrerte bobiler kan også leveres med flere andre sengeløsninger som er tilpasset bruken din. På grunn av denne fleksibiliteten kombinert med god plass, har denne typen blitt veldig populær de siste årene.

Alkovebobil

Alkovebobil parkert langs veien på bilferie i Norge.

Alkovebobil

Alkovebobilen er kanskje bobilen de aller fleste ser for seg når de tenker på en bobil. Alkoven over førerhuset, som er fra en varebil, har nærmest blitt ikonisk for de fleste bobiler, og de har vært på markedet i en årrekke.

Selv om man selvfølgelig kan diskutere det rent estetiske ved en alkove, er det ingen tvil om at det er praktisk. Det gir deg en stor dobbeltseng over førerplassen – og du får dermed hele resten av bodelen til rådighet.

Alkovebiler er spesielt populære blant familier med små barn – nettopp fordi man kan ha to adskilte soveplasser med en salong i midten. Det gjør at foreldre kan sitte oppe selv om barna har gått til sengs.

Ulempen med alkoven, er i hovedsak at den fungerer som et vindfang. Det gjør at du vil bruke mer drivstoff, og bilen vil også være mer utsatt for vind.

Bybobil

Bybobil på bilferie i Norge.

Bybobil

Dette er som regel de minste variantene. Bybobiler er basert på tradisjonelle variebiler av ulik størrelse, og de har dermed et helt metallkarosseri.

På grunn av dette, vil du også plassen i bodelen være begrenset sammenlignet med andre typer hvor denne er separat og bygget oppå et understell.

Bybobiler passer, som navnet tilsier, perfekt for deg som liker å utforske byer og andre steder hvor det kan være trangt. De får plass de aller fleste steder, og de vil heller ikke skille seg like mye ut som en mer tradisjonell bobil.

De siste årene har disse modellene blitt stadig mer populære, og smarte løsninger gjør ofte at de kan føles større enn de egentlig er.

Ulempen er imidlertid at det kan bli litt i trangeste laget hvis man er flere enn to på lengre turer.

Oppdatert 3. oktober 2023