Dette må du tenke på før du kjøper ny eller brukt bobil

Nylig kjøpt brukt bobil som kjører på veien om høsten.

En bobil er en stor investering, og det er mye å sette seg inn i. Uansett om du skal kjøpe din første bobil eller er erfaren bobileier, er det en del ting du bør tenke gjennom før du handler.

Her har vi samlet noen grunnleggende ting du bør tenke på og sjekke før du slår til...

Sengeplasser

Antall sengeplasser er som regel noe av det første man må bestemme seg for. Det finnes bobiler med alt fra to til åtte sengeplasser, men sengeplass til fire er det aller vanligste.

Hvordan disse sengeplassene er organisert varierer, og noen bobiltyper kan leveres med forskjellige sengeløsninger.

I tillegg til hvor mange sengeplasser du trenger, er det smart å tenke over hvem som skal bruke dem. Det som vil fungere for en familie med barn, vil ikke nødvendigvis være like bra for fire voksne på tur.

Hvis du skal bruke fire sengeplasser jevnlig, kan det være lurt å velge en bobil som har fire faste senger slik at du slipper å gjøre om salongen til seng hver kveld.

Husk også at reglene for hvor mange du kan ha med deg i bobilen henger sammen med antall sengeplasser – ikke nødvendigvis antall sitteplasser med belte. Har du en bobil med fire sengeplasser, kan du kun ha med fire personer i bilen, uansett om du har sitteplass med belter til fem eller seks.

Totalvekt og egenvekt

For de aller fleste, er det bobiler med totalvekt under 3500 kilo som gjelder. Dette er også bobilene det er desidert flest av på markedet – selv om det også finnes en del som krever førerkort klasse C1.

Husk at det ikke er bilens egenvekt som avgjør – men totalvekten den er godkjent for.

Nyttelasten på bobilen regnes ut ved å ta bilens tillatte totalvekt (som regel 3500 kilo) og trekke fra egenvekten inkludert fører på 75 kilo.

Ofte gir dette deg en nyttelast på rundt 500 kilo, og denne inkluderer alt løst som er i bobilen – inkludert passasjerene.

Med fire personer om bord, feriebagasje, dekketøy og annet nødvendig utstyr, eventuelle sykler, griller og møbler ser man at 500 kilo fort fylles opp.

Det gjelder dermed å pakke økonomisk – selv om du har fysisk plass til noe, er det ikke sikkert at du bør ta det med deg.

Husk også at dersom du velger en bil med høyere tillatt totalvekt enn 3500 kilo, vil du måtte betale høyere takster på ferger og i bommer.

Førerkortklasser:

  • Klasse B – Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 3500 kilo.
  • Klasse C1 – Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 7500 kilo.
  • Klasse C – Du kan kjøre biler med tillatt totalvekt over 7500 kilo.

Kontroll av det tekniske

Å kjøpe bobil er på mange måter som å kjøpe både bil og campingvogn samtidig. Det betyr at det er en del ting du må huske på å sjekke grundig – særlig hvis du skal kjøpe en brukt bobil.

Er du usikker på om du har kunnskapene som skal til for å sjekke bobilen grunding slik at du unngår å kjøpe katta i sekken?

Da er det anbefalt å ta en tilstandsrapport på bobilen, slik at du vet hva du går til.

I all hovedsak er det du bør sjekke på bildelen det samme som på en vanlig bil – og i bodelen bør du sjekke det samme som i campingvogner.

At bilen har fått jevnlig service og vedlikehold bør være noe av det aller første du sjekker. Dette bør være gjort hos noen som har erfaring med bobiler, slik at de også har fått sjekket bodelen jevnlig.

Sjekk fukt og gass

En fukttest bør være på plass – særlig hvis bobilen er mer enn et par år gammel. Norge har et fuktig klima, og det skal ikke store feil til før fukten får tak i bodelen.

Hvis bobilen først har blitt utsatt for fukt kan det være både vanskelig å dyrt å rydde opp i, så med mindre du vet akkurat hva du gjør bør du styre unna en bobil med fuktskader.

Fuktskader kan føre til strukturelle problemer med bodelen, men det kan også være helsefarlig å oppholde seg i en bobil med fuktskader over lengre tid. Det vil blant annet kunne utvikle seg muggsopp – noe du absolutt vil unngå der du sover.

De fleste bobiler har også gassrør til ting som koketopp, varmtvann og kjøleskap. Disse bør sjekkes nøye for lekkasjer og slitasje ved jevne mellomrom. Be derfor om bekreftelse på at dette er gjort før du kjøper.

Du bør også ta en gjennomgang og sjekke at alt, fra kjøleskap og lys til skuffer og dusj, fungerer som det skal – både før og etter en prøvetur.

Pass også på å sjekke at batteriene er i god stand. Bobiler har som regel minst to stykker – ett som fungerer som et vanlig bilbatteri og ett eller flere som gir deg strøm til bodelen.

Kontroller motor og understell

Bybobiler, alkovebiler og halvintegrerte bobiler er alle basert på varebiler. Det betyr at motor og drivverk er det samme som du finner på modellene uten bodel.

Finn ut hva slags modell bobilen er basert på og søk opp vanlige feil og mangler ved disse før du skal se på bobilen. Da har du en bedre idé om hva som bør sjekkes ekstra grundig, og du har også bedre grunnlag for å stille riktige spørsmål.

Ellers handler det generelt om mye av det samme som ved kjøp av vanlige biler. Det betyr at du må prøvekjøre og lytte etter uvanlige lyder – og kjenne etter at bilen oppfører seg som forventet.

Hvis du har lite erfaring med bobiler kan det være nyttig å ta med seg en erfaren bekjent – eller ta med bilen du vurderer å kjøpe til kontrollstasjon.

Husk også at du bør ta en grundig sjekk av bilen før du legger ut på langtur – uansett om det er første gang i ny bobil, eller du har hatt bilen i mange år.

Oppdatert 3. oktober 2023