9 vanlige bilproblemer – og hvordan du løser dem

Viking bilberger som løser et vanlig bilproblem.

Vil ikke bilen starte? Hører du rare lyder når du bremser eller svinger eller rister det i rattet? Det er noen av de vanligste bilproblemene, men mange av dem er enkle å løse.

Biler er kompliserte maskiner med mange tusen deler som må jobbe sammen for at alt skal fungere smertefritt. Noen av disse er slitedeler som skal byttes jevnlig, som bremseklosser, støtdempere og vindusviskere, men det er også andre ting som vil bli ødelagt etterhvert – enten på grunn av produksjonsfeil eller fordi delene rett og slett har blitt gamle.

Vi har samlet noen av de vanligste feilene som oppstår på relativt moderne biler, og i mange tilfeller er det mulig å fikse problemene selv...

Problemer med bremser, dekk og hjul

Viking bilberger som skifter til reservehjul på bil med punktert dekk.

Dekkene er det eneste som holder bilen på veien, og sammen med bremsene er de det aller viktigste sikkerhetsutstyret du har.

Derfor er det viktig å sørge for at både dekkene og bremsene er i topp stand til enhver tid.

I motsetning til mange andre feil, som kan være dyre uten å være spesielt farlige, er problemer med dekk og bremser potensielt livsfarlig.

1. Punktert dekk

Å punktere er noe de fleste bilister som kjører mye kommer til å oppleve én eller annen gang. Man kan nesten si at det finnes to typer bilister: De som har punktert, og de som kommer til å punktere.

Selv om moderne dekk har mindre risiko for punktering enn i gamle dager, er det fortsatt umulig å gardere seg helt.

Du kan ende opp med et punktert dekk av flere grunner, men den aller vanligste er at du kjører over noe skarpt – for eksempel metall, glass eller en spiss stein.

Skaden som oppstår kan også variere – fra et bitte lite hull som du ikke kan se med det blotte øye til noe som gjør at hele dekket flerres opp.

Hvis du har for lavt lufttrykk i dekkene, øker risikoen for punktering betraktelig. I verste fall kan lavt lufttrykk gjøre at luften forsvinner fra dekket selv uten at du kjører over noe skarpt, men ved at dekket vris nok til at luften slipper ut på siden mellom dekket og felgen.

Nyere biler har sjeldent reservehjul, så selv om du vet hvordan du skifter hjul selv risikerer du å bli stående etter å ha punktert. Mindre skader kan repareres med såkalt dekkskum som er en del av et dekkreparasjonssett, men dette gjelder ikke for skader som er større enn rundt 4 millimeter i diameter. Husk også at du ikke må ta ut fremmedlegemet av dekket når du bruker dekkskum.

Dette er kun en nødløsning på linje med reservehjul, så det er viktig å ta turen innom et dekkverksted for å få byttet dekket til et nytt så fort som mulig. I noen tilfeller kan vi i Viking plugge dekket og reparere skaden på den måten, men i mange tilfeller er du nødt til å skifte dekket.

Ved skader som er for store til å bruke dekkskum, kan du ringe oss i Viking på 06000 slik at vi får fraktet bilen trygt til et verksted som kan hjelpe deg når du har punktert.

2. Risting i rattet

Hvis du merker at det rister i rattet når du kjører, er det som regel ubalanserte hjul som er problemet. Ofte kan dette være vibrasjon i rattet som dukker opp eller blir verre i en spesiell hastighet – for eksempel at bilen kjennes helt fin ut opp til 60 km/t før det begynner å vibrere. Noen ganger kan det også kjennes ut som om hele bilen rister under kjøring.

Dekk og felger veier ofte en del, og når de snurrer i høy hastighet vil sentrifugalkraften gjøre at de vibrerer hvis de ikke er hundre prosent balanserte. Denne balanseringen må gjøres av et dekkverksted med en spesiell maskin, og de vil da legge på små lodd på innsiden av felgen slik at hjulet er helt balansert.

På vinteren kan det også skje at hjulene blir ubalansert på grunn av snø og is som legger seg på innsiden av felgen. Hvis du merker at det plutselig begynner å riste i rattet etter at bilen har stått parkert på vinteren kan det derfor lønne seg å ta en titt på hjulene og fjerne alt av is og snø. Du bør være litt forsiktig når du gjør dette for å unngå å skade felgene og eventuelt løsne noen av de små loddene som sitter på felgene fra før.

3. Dekkene slites ujevnt

Hvis du legger merke til at dekkene dine er slitt ujevnt – enten når du skifter dekk selv eller ved en annen anledning, er det smart å undersøke nærmere. Det er også smart å gjøre det til en vane å måle mønsterdybden over hele dekkets bredde når du skifter hjul på våren og høsten.

Dekk som slites ujevnt er ikke nødvendigvis farlig i seg selv, men det vil som regel gjøre at du må bytte dekk oftere – og kan være et symptom på andre problemer.

Det er som regel én av to årsaker til at dekkene ikke slites jevnt: Feil lufttrykk eller feil hjulstilling.

Dekk som slites ujevnt på grunn av feil lufttrykk er enten mest slitt på sidene eller i midten. Hvis det er mest slitt i midten har du for høyt lufttrykk, mens et dekk som blir slitt på både innsiden og utsiden skyldes for lavt dekktrykk.

Å rette opp i dette er imidlertid veldig enkelt: Finn ut hva slags lufttrykk det skal være i dekkene ved å se i intruksjonsboken, på innsiden av tanklokket eller i dørkarmen og stopp innom nærmeste bensinstasjon for å fylle luft.

Hvis et eller flere dekk kun er slitt på enten innsiden eller utsiden, tyder det på at noe er galt med hjulstillingen til bilen. Selv om det ser ut til at hjulene står rett mot bakken, er ikke dette tilfelle. Alle biler har forskjellig hjulstilling og det kan blant annet påvirke kjøregenskapene.

Hjulstillingen kan imidlertid endres på grunn av slitasje eller skader. Hvis du for eksempel kjører i et dypt hull i veien risikerer du at hjulstillingen endres, og det kan igjen føre til at dekkene slites skjevt.

Hvis dekkene slites ujevnt på én side må du ta med bilen på verksted for å få gjennomført en hjulstillingskontroll. Her sjekkes og justeres vinklene på hjulene slik at det er innenfor bilens normal.

4. Lyder fra bremsene

Lyder fra bremsene er blant de vanligste ulydene fra bilen som man reagerer på.

Lyder som skraping og piping fra hjul under kjøring kan ofte komme fra bremsene, og da skyldes det som regel én av to ting: Utslitte bremseklosser eller en stein som har festet seg i bremsene.

Det siste skjer som oftest på våren når veien er bar, men fortsatt full av grus. Da kan en liten stein fort finne veien inn mellom bremseskjoldet på baksiden av hjulet og bremseskivene. Dette kan høres som kontinuerlig skraping eller piping fra bremsene.

Ofte kan en hard oppbremsing, eventuelt kombinert med rygging, gjøre at steinen løsner og faller ut. Hvis ikke bør du ta av hjulet og pirke den løs med en lang skrutrekker eller lignende.

Hvis det derimot skraper tydelig når du tråkker på bremsen, kan det tyde på at bremseklossene er helt utslitt. Da bør du ta turen på verksted for å få byttet disse så fort som mulig. De fleste moderne biler vil imidlertid varsle deg om utslitte bremseklosser i god tid før du kommer så langt, så hvis du ser en gul varsellampe for bremser bør du ta turen innom verkstedet.

Problemer som gjør at bilen ikke starter

Viking bilberger som utfører starthjelp på bil med flatt batteri.

Å ikke få start på bilen kan være frustrerende, og noen ganger kan det være vanskelig å finne ut hva som er galt.

Likevel er vår erfaring at det som regel er problemer som er enkle å finne ut av og reparere som gjør at bilen ikke starter.

5. Flatt bilbatteri

Utladede batterier er den største synderen hvis bilen ikke vil starte. Derfor er det viktig å vedlikeholde batteriet med jevne mellomrom for å sikre at det lever lengst mulig og ikke lader seg ut.

Du kan kjenne igjen et tomt batteri ved at ingen av de vanlige varsellampene tennes når du vrir om nøkkelen, og noen ganger hører du kun klikking fra motoren. Hvis det er litt strøm igjen på batteriet kan alt virke normalt helt til du prøver å starte bilen. Da dras motoren rundt av en starter, men et batteri med lite strøm vil ikke klare dette – og resultatet er at den går for tregt rundt og da er resultatet at bilen ikke starter.

Flatt batteri er også noe du kan oppleve med elbil. Den har et lite 12-volts-batteri som aktiverer resten av elektronikken, og dette kan også gå tomt hvis du lar lys eller annet stå på uten at det lades fra hovedbatteriet. For å løse problemet med en elbil som ikke vil starte på grunn av dette, er du avhengig av en startbooster eller batterilader for å få liv i 12-volts-batteriet igjen.

Du kan bruke startkabler eller startbooster for å få liv i et dødt batteri, men det er noen viktige ting å huske på. Startkabler er generelt sett ikke anbefalt for nyere biler, og det er få som har en startbooster tilgjengelig.

Hvis du står et sted uten tilgang til startbooster med en moderne bil, vil vi anbefale at du tar kontakt med oss på 06000 eller bruker vårt veihjelpskjema på nett slik at vi kan hjelpe deg. Da er du garantert at du ikke skader elektronikken på din bil eller på bilen som hjelper deg ved bruk av startkabler.

6. Tomt for drivstoff

Det var nok vanligere å gå tom for drivstoff i gamle dager. Moderne biler varsler gjerne i god tid før du må fylle, og når lyset som varsler om lavt drivstoffnivå dukker opp har du som regel minst drivstoff nok til minst 4-5 mil igjen.

Det kan likevel skje – enten fordi du har vært uforsiktig og utfordret skjebnen, du har en eldre bil med defekt tankmåler eller hvis det har vært en lekkasje i tanken.

Hvis du har gått tom og har en bil som går på bensin, er ikke prosessen veldig komplisert: Fyll på med ny bensin og start bilen igjen. Det kan i verste fall ta litt ekstra tid å få start på bilen fordi den må komme seg helt fra tanken til motoren, men som regel går det på noen sekunder.

De fleste nyere dieselbiler har også et system som gjør at du kan fylle på diesel igjen hvis du har kjørt tom, men du bør for sikkerhets skyld ta en titt i instruksjonsboken for din bil og se om det er noen spesielle ting som må gjøres før du starter bilen igjen.

Det som derimot har blitt vanligere de siste årene, i takt med elbilenes inntog, er å gå tom for strøm på elbilen. Da risikerer du i verste fall å bli stående, og er avhengig av lading for å komme deg videre. Noen ganger har du flaks, og det er en stikkontakt tilgjengelig i nærheten – men husk at det ikke er anbefalt å bruke skjøteledning når du lader elbil. Slik lading vil også ta veldig lang tid. I de fleste tilfeller vil det være både tryggere og raskere å få fraktet bilen hjem eller til nærmeste ladestasjon.

Hvis du står fast uten drivstoff på tanken – eller strøm på batteriet – kan du ringe oss i Viking på 06000 eller bestille veihjelp her. Vi kan komme dit du er med drivstoff og sørge for at du kommer deg trygt videre.

Problemer med motor og gir

Viking bilberger som fikser bil som har problemer med motor og gir.

Problemer med motor og gir kan være kompliserte og dyre å reparere. Noen ganger kan det også være vanskelig å finne ut akkurat hva som er galt – særlig på moderne biler.

Generelt sett bør du ta turen til et verksted hvis du merker problemer med motoren eller girkassen, men det finnes også noen ting du bør vite og kjenne igjen på egenhånd.

7. Bilen bruker mye olje

Olje er livsviktig for en motor, og det er derfor viktig å kontrollere nivået på motoroljen jevnlig.

En del moderne biler har automatiske systemer som skal varsle, men det tryggeste er alltid å peile oljen manuelt.

Før du peiler olje bør bilen har stått stille i omtrent 10 minutter. Da får oljen i motoren tid til å renne ned til bunnen, og du får på den måten et riktig resultat.

Oljenivået på en bil skal i utgangspunktet ikke synke nevneverdig når du bruker bilen. Hvis du merker at oljenivået blir lavere bør du fylle på og få sjekket hva som er galt.

Ødelagte pakninger og mindre lekkasjer er de vanligste grunnene til at biler bruker olje.

Hvis det kommer mye blå-aktig eksos når du kjører, tyder det på at det er olje som finner veien inn i forbrenningskammeret i motoren og du bør ta med bilen på verksted så fort som mulig.

8. Problemer med elektronikk

Moderne biler har mye elektronikk, og denne kan av og til skape problemer som er vanskelige å finne ut av uten riktig utstyr.

Elektronikkfeil kan ofte være ting som dukker opp uten forvarsel og forsvinner like fort som de kom. Det er heller ikke alltid det er noen åpenbar sammenheng mellom hva du gjør og når feilen dukker opp.

Resultatet av feil på elektronikken kan være mange – fra at bilen går i nødmodus og ikke vil gå fortere enn 50 km/t til at elektriske seter ikke lenger vil bevege seg som de skal.

For å få fikset problemer med elektronikken, må du som regel ha bilen på verksted eller teknisk kontroll. De har spesialutstyr for å finne ut hva som er galt og kan lese av feilkodene som bilen selv lagrer. Hvis noe har skjedd som du mistenker er på grunn av feil på elektronikk, kan det imidlertid noen ganger være smart å ta en “omstart” av bilen. Dette kan i noen tilfeller løse problemet – i det minste nok til at du kommer deg videre.

Får du derimot problemer som du ikke får løst ved en omstart eller problemer med viktige systemer som styring eller bremser bør du ringe oss i Viking på 06000 eller bestille veihjelp på nett slik at vi kan frakte bilen til verkstedet for deg.

9. Tett partikkelfilter

Moderne dieselbiler har et partikkelfilter som skal fange opp sot og andre skadelige partikler som ellers ville blitt med eksosen ut i lufta.

Et partikkelfilter fungerer ved at partiklene samles opp og brennes opp etterhvert som bilen brukes. Dermed skal partikkelfilteret i teorien rense seg selv, men det er ikke alltid tilfellet.

For at det skal bli varmt nok til at partiklene som er fanget skal brennes opp, må du kjøre lengre turer eller med høy belastning på motoren. Hvis du stort sett kjører korte turer og i kø, vil du sjelden få nok temperatur til å brenne opp partiklene – og resultatet er at filteret tetter seg.

Før filteret er helt tett, vil imidlertid bilen varsle deg med en varsellampe i dashbordet. Dette er det tydeligste symptomet på tett partikkelfilter, og hvis du ser denne bør du legge ut på en lengre tur på en time eller to i løpet av kort tid. I løpet av denne turen kan det også være smart å sørge for at bilen får høyt turtall noen ganger slik at du er sikker på at eksosen får høy nok temperatur til å brenne opp partiklene.

Etter en slik tur bør varsellampen i dashbordet forsvinne, og du skal kunne bruke bilen som normalt igjen. Men du bør legge til deg en vane med å kjøre minst én lengre tur i måneden for å sikre at partikkelfilteret ikke tetter seg igjen.

Hvis varsellampen ikke slukker etter en tur som dette, må du ta med bilen på verksted. Noen bilmodeller har en prosess hvor filteret kan tvinges til å renses, men i verste fall må du bytte partikkelfilteret – noe som kan bli en dyr affære. En jobb som dette kan fort koster over 20 000 kroner.

Oppdatert 10. oktober 2023