Dette betyr ulydene i bilen din

Person som har stoppet bilen etter å ha hørt ulyd i bilen.

Lager bilen din lyd når du svinger? Hører du lyder fra hjulene under kjøring? Har det plutselig dukket opp en ny dunkelyd, skranglelyd eller klunkelyd i bilen som ikke var der før? Å høre en ukjent lyd fra bilen kan være skummelt, men det er ikke nødvendigvis sikkert det betyr at du har en dyr reparasjon i vente.

Biler er kompliserte maskiner med tusenvis av deler som hele tiden jobber sammen for at ting skal fungere optimalt. På grunn av alle delene som beveger seg hele tiden blir det naturligvis lyd fra bilene – men noen ganger dukker det opp en ny lyd som ikke har vært der tidligere.

Det er naturligvis skummelt når det plutselig kommer en ulyd fra bilen – og i de fleste tilfeller betyr det at bilen bør innom verkstedet for en sjekk. Noen ganger handler det om små feil som enkelt kan rettes opp, men andre ganger betyr ulydene at du må åpne lommeboka og fikse større problemer.

Vi har laget en liste over noen av de vanligste ulydene i biler, hva de kan bety og hva du bør gjøre...

Vanlige lyder og ulyder i bilen

Her er en liste over noen av de vanligste ulydene i biler, hva de kan bety og hva du bør gjøre...

  • Ulyd når motoren går.
  • Dunk når du bremser.
  • lyder når du bruker vindusviskerne.
  • Pipelyd når du bremser.
  • Skraping når du bremser.
  • Lyd fra hjul eller motor under kjøring.
  • Banking fra motoren.
  • Lyd når du svinger.

Høy hvining eller pipelyd når motoren går

Hvis det kommer en høy pipelyd fra motoren mens bilen går, betyr det som regel at en reim i motorrommet er slitt eller løs. Det kan også skyldes at noen av hjulene reimen skal dra rundt ikke er riktig justert og sitter litt skjevt. Denne lyden vil også endre seg med turtallet, og noen ganger kan den forsvinne når motoren blir varm. Det betyr likevel ikke at du bør ignorere den.

Som regel er ikke dette en stor jobb å rette opp i, men du bør ta turen innom verkstedet for å få sjekket problemet og byttet eller justert det som trengs. Hvis du kjører med dette problemet over lang tid, risikerer du at flere ting blir ødelagt etterhvert – særlig hvis det skyldes at vannpumpe eller dynamo ikke er riktig justert.

Dunk når du bremser

Et tydelig dunk når du tråkker på bremsen, tyder først og fremst på at noe er løst i forbindelse med hjul eller bremser. Det kan være selve bremsekalipperen som ikke sitter som den skal – eller være noe så enkelt som at hjulboltene ikke er skrudd skikkelig til.

Hører du denne lyden, bør du stoppe så fort som mulig. Sjekk at alle hjulboltene er strammet skikkelig hvis du har mulighet og ring eventuelt Viking på 06000 hvis det ikke løser problemet.

Vi kan hjelpe deg med å finne ut hva som er galt og frakte bilen til verksted hvis det er nødvendig.

Piping eller andre lyder når du bruker vindusviskerne

Hvis det kommer en lyd når du bruker vindusviskerne, er det sannsynligvis på tide å bytte dem ut. Dette kan komme av at gummien på vindusviskerne har blitt tørr, og at de dermed ikke klarer å følge formen på frontruta slik de skal. Resultatet er at vindusviskerne knirker, piper eller skriker når du bruker dem.

Husk at vindusviskere helst bør byttes minst én gang i året, og det er kanskje enklere enn du tror å skifte vindusviskerne selv.

Hvis du har byttet vindusviskere, men fortsatt sliter med lyd fra dem finnes det et annet tips: Å justere vinkelen på viskerbladet. At dette ligger feil mot ruta kan også være en grunn til at vindusviskerne bråker, men som regel kan du vri litt på gummien slik at den ligger omtrent 90 grader mot frontruta.

Pipelyd når du bremser

De fleste bremseklosser har en slitasjevarsler, og tidligere var dette en mekanisk løsning hvor metall kom i kontakt med bremseskiven når du tråkket på pedalen. Dette vil gjøre at det kommer en pipelyd fra bremsene, og du vet dermed at det er på tide å bytte.

De fleste moderne biler har en elektronisk slitasjevarsler som vil varsle deg med en varsellampe på dashbordet når du bør bytte ut bremseklossene. Lurer du på hvordan denne, og de andre, varsellampene på dashbordet ser ut? Da bør du ta en titt på oversikten over hva varsellampene i bilen betyr.

Det kan også komme av skitt eller grus som har festet seg på eller mellom bremseskivene og klossene. Uansett hva lyden skyldes, er det viktig å ta en ekstra sjekk av bremsene så fort som mulig hvis de begynner å lage lyd.

Bremser er også et av de viktigste punktene på EU-kontrollen. Husk at vi kan utføre EU-kontroll på bilen din uten bindinger!

Skraping når du bremser

Hvis du ignorerer piping fra bremsene over tid, eller det er noe galt med varslingen, risikerer du at bremseklossene blir helt nedslitt. Da vil du ha vesentlig dårligere bremsekraft og bør absolutt ikke kjøre bilen – og det kommer en veldig tydelig skraping når du tråkker på bremsen.

Hvis dette skjer, må du få fraktet bilen til verksted for å bytte bremseklosser så fort som mulig. I tillegg til at du har mye dårligere bremser enn vanlig, vil du også ødelegge bremseskivene ved å kjøre med dette – noe som vil gjøre reparasjonen dyrere.

Siden flere av sikkerhetssystemene som ABS og ESP bruker bremsene for å gjøre jobben sin, vil heller ikke disse fungere optimalt hvis bremsene er utslitt.

Lyd fra hjul eller motor under kjøring

Hører du lyd fra hjul eller motor under kjøring? Skraping når du kjører kan tyde på flere feil. For å finne ut av om lyden kommer fra hjulene eller motoren, kan du trykke inn clutchen eller sette bilen i fri mens du triller på et trygt sted. Hvis lyden endrer seg med turtallet, er sannsynligheten stor for at den kommer fra motoren. Det kan for eksempel være et reimhjul eller lignende som ikke fungerer som det skal, og dette bør sjekkes på verksted.

Hvis lyden ikke endres basert på turtallet, men følger hastigheten på hjulene betyr det at noe ikke er som det skal i hjulopphenget.

Det kan bety at noe har festet seg i bremsene, men det kan også tyde på et ødelagt hjullager. Hvis lyden blir verre når du svinger til én av sidene, er det sannsynligvis hjullageret som bør sjekkes og skiftes.

Hvis lyden er jevn, kan du prøve å bremse hardt noen ganger. Hvis en stein eller lignende har festet seg, vil den ofte løsne av seg selv etter noen nedbremsinger.

Banking fra motoren

Hvis motoren lager uvanlige bankelyder som varierer med turtallet, bør du definitivt få sjekket bilen på verksted så fort som mulig.

Dette betyr at noe ikke er som det skal på innsiden av motoren, og akkurat hva som er galt blir vanskelig å finne ut av uten riktige verktøy. I verste fall kan bankelyder fra motoren være et tegn på noe som vil føre til alvorlig skade på stempler eller andre deler relativt fort – så det smarteste er å få fraktet bilen til verksted ved hjelp av en bilberger.

Mekaniske problemer med motoren kan i mange tilfeller komme av for lite, eller feil type, olje. Derfor er det viktig at du sjekker oljen jevnlig og kun fyller riktig type olje.

Høyere motorlyd enn vanlig

Hvis du merker at motorlyden er høyere enn den pleier å være, men ellers høres ganske normal ut, er det som regel eksosanlegget det er noe galt med. Det sørger blant annet for å dempe lyden fra bilen, og et hull i eksosanlegget kan gjøre at motorlyden blir vesentlig høyere enn vanlig.

Hvis du holder noe foran eksospotten bak, vil du raskt kunne høre om eksosen finner en annen vei ut under bilen – og lokalisere hullet.

Hull i eksospotta bør repareres så fort som mulig, men du kan fint kjøre bilen til verkstedet selv.

Lyd når du svinger

Lager bilen lyd når du svinger? En lyd som kun dukker opp når du svinger, tyder på at noe er galt med hjulopphenget i bilen. Det kan være et hjullager som begynner å bli dårlig – noe som ofte vil høres ut som skraping.

Hvis det kommer dunkelyd fra én side når du svinger, bør du få tatt en sjekk av drivknuter og andre deler i drivverk og hjuloppheng. Hvis du vrir om rattet maksimalt til hver side mens bilen står stille og ser etter bak hjulet, kan du se om gummimansjetten som sitter rundt drivakselen er hel.

Hvis denne blir skadet, vil det komme fuktighet og skitt inn og drivakselen blir da fort ødelagt.

Som regel er det ikke noe problem å kjøre bilen til verksted med dette problemet så lenge den oppfører seg normalt ellers, men du bør få det sjekket så fort som mulig.