Bilbatteri vedlikehold og lading – slik unngår du startproblemer

Bil med flatt bilbatteri som har stoppet langs veien.

Å vedlikeholde batteriet i bilen din er viktig, og riktig lading kan være smart for å forlenge levetiden. Her finner du alt du trenger å vite om batteriet – fra hvordan du vedlikeholder det til hvordan du redder et tomt batteri.

Bilbatteriet er avgjørende for at du skal få startet bilen, og et dårlig batteri kan fort gi deg trøbbel – særlig på vinteren.

Flatt batteri er en av de vanligste grunnene til at Viking må hjelpe norske bilister. Vi kan være kjapt på stedet med et nytt batteri eller starthjelp, men det beste er å sørge for godt vedlikehold av batteriet slik at du unngår at det blir dårlig.

Ved å følge rådene for godt vedlikehold er sjansen mindre for at du blir stående med flatt batteri, men vi har også tipsene som gjør at du kan komme deg videre om det skulle skje...

Hvorfor er vedlikehold og lading viktig?

Å bli stående uten å få start på bilen er alltid frustrerende, og et dødt bilbatteri er en av de vanligste grunnene til at bilen ikke starter. Det er ikke så mye som skal til, men en sjekk fra tid til annen og riktig vedlikehold kan spare deg for mye frustrasjon og litt penger i det lange løp.

Fordeler med bilbatteri vedlikehold:

  1. Mindre sjanse for startproblemer på vinteren.
  2. Vedlikehold kan spare deg for penger.
  3. Lengre levetid på bilbatteriet.
  4. Unngå flatt batteri.

1. Mindre sjanse for startproblemer på vinteren

Et gammelt og slitent batteri kan fort gi deg trøbbel når kuldegradene dukker opp på vinteren. I likhet med andre batterier har de dårligere kapasitet når det er kaldt. Det gjør at et bilbatteri kan fungere helt fint på sommeren, men sørger for at du blir stående uten å få start på vinteren.

Dette er et tydelig tegn på at det er på tide å bytte ut batteriet, for det er umulig å redde et batteri som har kommet til dette punktet. Det eneste alternativet du har til å bytte det ut, er å alltid sørge for at bilen blir parkert et varmt sted og at batteriet aldri blir kjølt ned – noe som er en veldig upraktisk løsning på vinteren.

Hvis du har vedlikeholdt batteriet jevnlig, og i tillegg passer på å sjekke at det tar imot lading som det skal, er det mye mindre sjanse for at du plutselig blir stående uten strøm en kald vintermorgen.

2. Vedlikehold kan spare deg for penger

Å vaske batteriet fra tid til annen og sørge for at det blir ladet skikkelig opp med jevne mellomrom gjør rett og slett at punktet hvor batteriet ikke takler vinterkulda utsettes.

Alle batterier blir slitt etterhvert som de lades ut og opp igjen over tid, men med riktig bruk og vedlikehold vil det ta lengre tid – og du slipper dermed å punge ut for et nytt batteri tidligere enn nødvendig.

3. Lengre levetid på batteriet

Et godt vedlikeholdt batteri vil leve lengre enn et som ikke blir rørt på årevis. Hvordan du bruker batteriet vil avgjøre hvor mye og hva slags vedlikehold du trenger å gjøre. Akkurat hvor lenge ditt batteri vil vare er umulig å si, siden det avhenger av både bruk og vedlikehold. I snitt kan man likevel si at et batteri som regel begynner å bli dårligere etter 5-6 år.

Batteriet lades vanligvis av dynamoen på bilen. Dette er en del som består av magneter og kobberledning som lager strøm når den snurrer. Dynamoen er koblet til motoren via en reim, og vil på den måten snurre, og dermed lade batteriet, når motoren går.

Når batteriet først har gått tomt for strøm, er det i praksis på tide å bytte. Du vil aldri få like god effekt ut av et batteri som har gått tomt for strøm én gang.

4. Unngå flatt batteri

Bilbatterier kan gå tom for strøm som alle andre batterier. Hvis du bruker mer strøm enn det som lades, blir resultatet etterhvert at du ender opp med et flatt batteri.

Resultatet av et flatt batteri er at motoren ikke vil starte. Hvis batteriet er helt dødt vil det ikke skje noe når du vrir om nøkkelen, og du vil ikke se de vanlige varsellampene som pleier å komme på.

Som regel er det litt strøm igjen på batteriet, og da kan alt se normalt ut frem til du vrir om nøkkelen helt for å starte bilen. Med et flatt batteri vil du da kun høre en klikking, eller en tregere hvining når motoren dras rundt sakte – men ikke fort nok til å starte bilen.

På gamle biler ble batteriet kun brukt til å starte motoren, men på moderne biler er du avhengig av strøm på batteriet også når du skal kjøre for at alt skal fungere som det skal. Derfor hjelper det ikke alltid å trille i gang en moderne bil som er tom for strøm, men du må lade opp batteriet først – eller helst bytte det.

Riktig vedlikehold vil gjøre risikoen for at dette skjer vesentlig mindre.

Hvorfor blir batteriet flatt?

 Viking bilberger hjelper en person med å starte en bil med flatt batteri.

Det er flere ting som kan bidra til at batteriet i bilen din ikke lenger holder på strømmen som det skal. Det kan rett og slett være ødelagt, men det er også noen ting du kan gjøre for å minimere risikoen for flatt batteri.

Slik unngår du flatt bilbatteri:

  1. Sjekk at lys eller annen elektronikk ikke står på.
  2. Følg med på varsellampene.
  3. Unngå for mye småkjøring.
  4. Rengjør bilbatteriet.

1. Lys eller annen elektronikk kan tømme batteriet

De fleste moderne biler skrur automatisk av lys og annen elektronikk for å spare batteriet hvis motoren ikke har gått på en stund. Dette er en sikkerhetsmekanisme som skal sørge for at du ikke går tom for strøm fordi du glemte å skru av lysene.

På litt eldre biler er det imidlertid ikke uvanlig at du må skru av lysene manuelt for at batteriet ikke skal tømmes.

En del biler, også de moderne, har likevel en funksjon som kan gjøre at batteriet blir tømt. Hvis du skrur på blinklyset mens bilen er av, kan det være at parklysene skrus på på den ene siden. Dette er potensielt noe som kan tømme batteriet hvis bilen blir stående lenge.

2. Dårlig lading kan gi flatt batteri fort

Batteriet lades av dynamoen, men denne kan, som det meste annet, slutte å fungere. Hvis du ser en rød varsellampe med batterisymbol mens du kjører, tyder det på at bilen ikke får ladingen den trenger.

Da bør du ta en tur på verksted så fort som mulig for å finne ut av problemet. Bilen vil fungere fint til å begynne med, men hvis batteriet ikke blir ladet mens du kjører, vil det ikke ta lang tid før du blir stående uten mer strøm på batteriet.

3. Småkjøring er ikke bra for batteriet

Bilbatterier er først og fremst laget for å gi mye strøm på veldig kort tid for å starte motoren, for deretter å bli ladet opp igjen til de er fulle når du kjører.

Hvis du bare kjører små turer vil ikke batteriet få tid til å lade seg opp igjen, og det vil kunne lades helt ut – noe som kan skade batteriet og i verste fall gjøre at du blir stående uten å få start på bilen.

Slik småkjøring er blant de vanligste årsakene til at man får flatt batteri – særlig på vinteren.

4. Skittent batteri kan gi krypstrøm

Flatt batteri kan også skyldes at batteriet er veldig skittent. Det kan gjøre at litt strøm finner veien langs skitten som ligger på batteripolene og lader ut batteriet over tid – såkalt krypstrøm.

Det er snakk om små “lekkasjer” av strøm som ikke gir noen andre symptomer enn et flatt batteri når bilen har stått en stund.

Dette er ikke et problem når bilen brukes jevnlig, men det er likevel smart å rengjøre polene på batteriet fra tid til annen. Det er ikke fare for å få støt, og du kan bruke en klut med såpevann for å fjerne skitten. Du kan for eksempel ha en rutine for at du sjekker og vasker batteriet hver gang du skifter hjul eller polerer bilen.

Hvordan lade bilbatteriet

Det finnes i hovedsak to grunner til å lade batteriet: Vedlikeholdslading og starthjelp når batteriet allerede er tomt.

Hvis du har planer om å la bilen stå ubrukt i mer enn en måneds tid, kan det være smart å koble på en vedlikeholdslader. Denne gjør på mange måter samme jobben som dynamoen i bilen og sørger for at batteriet er fullt oppladet hele tiden.

Hvis batteriet allerede er flatt, trenger du derimot starthjelp – enten fra et annet bilbatteri eller med en startbooster.

Vedlikeholdslading

Vedlikeholdslading er enkelt, men krever at du har parkert i nærheten av en stikkontakt. En bilbatterilader  får du kjøpt for noen hundrelapper i de fleste bilrekvisitabutikker, og alt du trenger å gjøre er å koble den til strøm og sette klemmene på riktig batteripol/punkt. Batteripolene er som regel merket med pluss og minus eller rød og sort, på samme måte som kablene. For noen biler skal den sorte klemmen kobles til et jordingspunkt på bilen. Du finner hva som er riktig for din bil i instruksjonsboken.

Slik vedlikeholdslader du batteriet:

  • Sjekk at bilen står nær et uttak til laderen.
  • Kontroller at motoren er slått av og tenningsbryterne står i AV-stilling.
  • Hvis bilbatteriet har et deksel, tar du av dette.
  • Koble den røde klemmen til batteriets plusspol (+).
  • Koble den sorte klemmen til minuspolen (–), eller til et jordingspunkt på bilen (sjekk instruksjonsboken for hva som er riktig for din bil).
  • Koble stikkontakten i veggen.
  • Sjekk at batteriet lades på displayet til vedlikeholdsladeren.

Hvor lenge skal du lade bilbatteriet? Nøyaktig hvor lenge batteriet skal lades varierer, men ladetiden på et vanlig bilbatteri er som regel rundt et døgn fra helt tomt til fullt.

Husk imidlertid at når bilbatteriet har gått helt tomt for strøm én gang, er det et tegn på at det snart bør byttes. Du vil aldri få full effekt ut av et batteri som har gått helt tomt, og det vil tappes raskere.

Starthjelp

Hvis batteriet allerede er flatt og du ikke få start på bilen, trenger du starthjelp i form av en startbooster eller hjelp fra en annen bil via startkabler.

Å bruke en vanlig batterilader til dette vil ta lang tid, da et startbatteri trenger mye strøm akkurat når bilen startes. Det betyr at batteriet må lades opp til et relativt høyt nivå før du kan starte bilen – noe som kan ta mange timer.

En startbooster eller startkabler vil derimot kunne gi nok strøm på kort nok tid til at du kan få start på bilen slik at batteriet lades opp igjen ved hjelp av dynamoen.

Hvordan bruke multimeter

Hvis du bare vil sjekke tilstanden på batteriet i bilen din, er et multimeter, også kalt voltmeter, verktøyet du trenger.

Denne dingsen lar deg måle spenningen på batteriet enkelt, og da ser du fort om alt er som det skal være. Et multimeter får du kjøpt for noen hundrelapper hos de fleste byggevare- og elektrokjeder.

Slik sjekker du batteriet med multimeter:

  1. Pass på at multimeteret er innstilt på DC (likestrøm).
  2. Sett multimeteret til måling av riktig spenningsområde (15-20 V).
  3. Skru av tenningen på bilen.
  4. Sett den røde pinnen mot plusspolen (+) på bilbatteriet.
  5. Sett den sorte pinnen mot minuspolen (-) på batteriet.
  6. Les av spenningen på multimeter displayet.
  7. Start motoren.
  8. Test spenningen med multimeteret på nytt.

Et fullt batteri i god stand skal ha en spenning på 12,7 volt når motoren er av (hvilespenning). Hvis det er rett over 12 volt, er batteriet omtrent halvfullt – og hvis det er under 12 er batteriet utladet eller ødelagt.

Hvis motoren går, bør multimeteret vise en spenning på rundt 14 volt. Dette er ladespenningen og betyr at batteriet lades som det skal.

Bytte bilbatteri selv? Dette må du huske på

Hvis batteriet ditt har blitt flatt flere ganger, er det på tide å bytte det ut med et nytt. Det er ingen stor jobb, og de aller fleste som har holdt i en fastnøkkel tidligere vil klare å gjøre det – men det er noen ting du bør huske på:

  • Det nye batteriet må være av samme størrelse som det gamle.
  • Kapasiteten må være minst like stor som det du bytter ut.
  • Undersøk om bilen trenger programmering ved batteriskift.
  • Sørg for at alt er koblet skikkelig til når du er ferdig.
  • Pass på at batteriet sitter godt fast og er skrudd på plass.
  • Kontroller bilbatteriet med multimeter.

Hvis du ikke vil bytte batteri selv, kan vi i Viking hjelpe deg. Én av våre hyggelige medarbeidere kan komme dit du er og skifte batteriet for deg på stedet. Da er du garantert at jobben blir riktig utført, og at du får riktig batteri.

Batteriet er enkelt, men kan skape mye trøbbel

Batteriet er blant de enkleste tingene å forholde seg til på bilen. Med jevnlig vask og lading kommer det ikke til å by på store problemer med det første – men hvis du ikke passer på det, risikerer du å bli stående.

Moderne batterier trenger ikke ting som batterivann, og du merker når det begynner å bli fortere utladet. Da er det på tide å bytte – enten du gjør det selv eller ringer oss i Viking slik at vi fikser det for deg.

Oppsummering: Bilbatteri lading og vedlikehold

Dette er de viktigste tingene du må vite om vedlikehold og lading av bilbatteri:

  • Jevnlig vedlikehold kan forlenge batteriets levetid.
  • Småkjøring kan gjøre at batteriet ikke lades skikkelig opp og blir ødelagt på sikt.
  • Rengjør bilbatteriet for å unngå krypstrøm.
  • Bruk en vedlikeholdslader når bilen står ubrukt over lengre tid.
  • Kontroler bilbatteriets tillstand med multimeter.
  • Med batteri vask og vedlikeholdslading kan du redusere startproblemer.
  • Husk å skru av lys og annen elektronikk.
  • Følg med på varsellampene i bilen.
  • Helst ikke bruk startkabler på nye biler. En startbooster er tryggere.
  • Du kan bytte batteri selv, men pass på at det er likt som det du bytter ut.

Noe annet du lurer på? Svarene finner du kanskje på vår bilbatteri FAQ side. Husk også at Viking kan hjelpe deg med starthjelp og batteriskift.

Relatert innhold​​​​‌‍​‍​‍‌‍‌​‍‌‍‍‌‌‍‌‌‍‍‌‌‍‍​‍​‍​‍‍​‍​‍‌​‌‍​‌‌‍‍‌‍‍‌‌‌​‌‍‌​‍‍‌‍‍‌‌‍​‍​‍​‍​​‍​‍‌‍‍​‌​‍‌‍‌‌‌‍‌‍​‍​‍​‍‍​‍​‍​‍‌​‌‌​‌‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‍​‍‌‍‍‌‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‍‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‌​​‍‌‍‌‌‍‌‍‌​‌‍‌‌​‌‌​​‌​‍‌‍‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍​‍‌‍‍‌‌‍‌​​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​‌‌‌‌‌‍‍‌​​‌​‍​‌‍‍‌‌‌‍‍‌‍​‍​‍‌‌‍‍‌‍​‍‌‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‌​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​​‍‌​​‌‍​‌‌‌​‌‍‍​​‌‌​‍‌‍‌‌‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‌​‌​​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‌‍​‍‌‍​‌‌​‌‍‌‌‌‌‌‌‌​‍‌‍​​‌​‍‌‌​​‍‌​‌‍‌​‌‌​‌‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‍​‍‌‍‌‍‍‌‌‍‌​​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​‌‌‌‌‌‍‍‌​​‌​‍​‌‍‍‌‌‌‍‍‌‍​‍​‍‌‌‍‍‌‍​‍‌‍‌‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‌​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​​‍‌‍‌​​‌‍​‌‌‌​‌‍‍​​‌‌​‍‌‍‌‌‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‌​‌​​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍​‍‌‌