Hva betyr alle varsellampene i bilen? Her er oversikten
Ser du en gul eller rød varsellampe i dashbordet på bilen? Lurer du hva symbolene betyr? Er du usikker på hva du bør gjøre? Da er du ikke alene...
Varsellampener er bilens måte å kommunisere til deg som fører at noe er galt.
Men hvis du ikke vet hva som er galt, kan det være skremmende å se et av disse lyse i instrumentpanelet.
"Må jeg stoppe med én gang eller kan jeg kjøre videre?"
Vi har derfor samlet alle de viktigste varsellampene i denne oversikten sammen med en forklaring og hva du bør gjøre...
Dette gjør du når en gul eller rød motorlampe lyser
Hvis en rød varsellampe begynner å lyse når du kjører må du stoppe bilen med en gang og sjekke feilen. Gule eller oransje varsellamper betyr at du kan kjøre til verksted selv. Grønne eller blå lamper er vanligvis varsler på bilens aktive funksjoner som fjernlys eller cruise control.
Rød lampe lyser – du må stoppe og foreta deg noe med én gang.
Gul/oransje lampe lyser – dreier seg om ting som kan vente litt.
Blå/grønn lampe lyser – informasjon om bilens aktive funksjoner.
Røde varsellamper
Hvis du ser en rød varsellampe du ikke vet hva betyr, bør du stoppe så fort det er trygt og sjekke hva den betyr i instruksjonsboken. En rød lampe betyr som regel at noe er alvorlig feil og at du må bestille veihjelp.
Oljetrykk
Den lille oljekannen med en dråpe ser nesten ut som en gammeldags lampe med en ånd i, men dette er en varsellampe du må ta på alvor.
Hvis oljelampen i bilen begynner å lyse, har bilen for lavt oljetrykk og du bør stoppe så fort som mulig. Det kan skyldes at det er for lite olje i motoren eller at oljen ikke blir pumpet rundt som den skal. I verste fall kan dette føre til totalt motorhavari.
Sjekk oljen eller ring oss i Viking slik at vi kan sjekke bilen og eventuelt frakte den til verksted for deg.
Bremsefeil
Varsellampen med rød runding og utropstegn kan tyde på en alvorlig feil med bremsesystemet – eller at du har glemt å ta av håndbrekket før du kjørte.
Sjekk at håndbrekket ikke er på, og sjekk at bremsene fungerer som de skal så fort det er trygt. Bilen bør kontrolleres på verksted selv om bremsene ser ut til å virke som de skal.
Motortemperatur
Det røde termometeret forteller deg at motoren har for høy temperatur. Dette kan bety at det er for lite kjølevæske eller at denne ikke kjøler som den skal.
Du bør stoppe bilen så fort det er trygt, da en overopphetet motor kan få store skader som det blir dyrt å reparere.
Du kan prøve å kjøre videre når motoren har kjølt seg ned, men det er anbefalt at du får fraktet bilen til verksted for en sjekk.
Lading
Dette batteri symbolet forteller deg at det trekkes strøm fra bilbatteriet – men at det ikke lades.
Det er normalt at denne varsellampen lyser hvis motoren ikke går, men hvis den fortsetter å lyse etter du har startet motoren bør du få sjekket batteriet og dynamoen som lader dette.
Hvis du fortsetter å kjøre med et batteri som ikke lader, vil du ganske raskt oppleve at bilen ikke lenger starter.
Les også vår guide til bilbatteri lading og vedlikehold.
Bilbelte
De fleste moderne biler har sensorer i setene som merker om noen sitter der og om bilbeltet er i bruk. Dette varselet vil komme på hvis noen har glemt å ta på seg beltet, og bilen vil ofte lage lyd i tillegg.
Sensorene i setene er som regel basert på vekt, så denne kan utløses selv om det ikke sitter noen i setet – fordi du for eksempel har plassert tunge handleposer der. Disse bør du isåfall flytte til bagasjerommet for å unngå løse gjenstander i en eventuell kollisjon.
Bildører åpne
Hvis denne lyser, bør du stoppe bilen og sjekke at alle dører (inkludert bagasjerommet) er lukket skikkelig. Noen ganger går dørene bare halvveis i lås, og da er det en risiko for at de kan åpnes i fart.
Dette er spesielt viktig hvis det er varsellampen for åpent panser som lyser. Vinden kan få tak under panseret når du kjører og på den måten tvinge det åpent. Det vil føre til skader – men det verste er at du plutselig vil miste all sikt. Stopp derfor og sjekk med én gang hvis dette lyser.
Generell advarsel
En rød eller gul trekant med utropstegn er et generelt varsel for ting som ikke har sitt eget symbol. Hva denne varsellampen betyr varierer fra bilmerke til bilmerke. Det kan være alvorlig, men i mange tilfeller er det små feil som du bør være oppmerksom på.
Gule varsellamper
Gule varsellamper forteller vanligvis om en mindre alvorlig driftstatus som må undersøkes før det utvikler seg til noe kritisk. Som regel er det snakk om ting du bør sjekke ut, systemer som er aktivert eller deaktivert. Det vil som regel ikke skade bilen din på kort sikt, men det er smart å få slike varsellamper sjekket på en kontrollstasjon.
Antispinn-systemet
Hvis denne varsellampen blinker mens du kjører, betyr det at ESP-systemet jobber aktivt for at bilen ikke skal skli eller miste grepet. I så fall bør du senke farten og være oppmerksom på føreforholdene.
Hvis denne varsellampen lyser konstant betyr det at Antisladd-systemet er deaktivert. Det kan bety at noe er galt med systemet. Isåfall bør du få det sjekket på verksted.
Bremsebelegg
En del moderne biler har en sensor som merker når det er på tide bytte bremseklosser.
Når denne utløses vil denne varsellampen tennes, og du får dermed beskjed om at det er på tide med en tur på verksted for å få byttet bremseklossene.
ABS-systemet
ABS-systemet sørger for at du kan trykke bremsepedalen helt inn uten å bekymre deg for at hjulene skal låse seg.
Hvis ABS-lampen lyser, betyr det at ABS-systemet ikke fungerer som det skal. Du kan kjøre bilen, men vær ekstra forsiktig og oppsøk verksted for sjekk så fort som mulig.
Dekktrykkvarsler / TPMS
Alle moderne biler har dekktrykksensorer (TPMS) som merker endringer i lufttrykket. Hvis denne varsellampen kommer på, betyr det at bilen tror det er en forandring i dekktrykket.
Dette er et vanlig problem som ofte oppstår når man skifter dekk. Stopp innom en bensinstasjon og sjekk om du har et punktert dekk og at lufttrykket i alle fire hjul er korrekt.
Generell motorfeil
Denne varsellampen er lite nyttig for oss vanlige forbrukere – annet enn at det forteller deg at bilen bør innom et verksted. Det kan være en lang rekke ting som gjør at en gul motorlampe lyser, og alvorlighetsgraden varierer.
Som regel vil det ikke være noe problem å kjøre hjem eller til verksted mens denne gule motorfeillampen lyser – så lenge bilen oppfører seg normalt ellers.
Partikkelfilter
Denne varsellampen forteller deg at partikkelfilteret på en moderne dieselmotor ikke fungerer som det skal.
Ofte kan dette skyldes at partikkelfilteret har blitt tett på grunn av mye småkjøring, og da kan det hjelpe å «blåse det ut» ved å kjøre noen turer hvor bilen blir ordentlig varm og får litt høyere turtall.
Hvis dette ikke hjelper bør du få sjekket partikkelfilteret på verksted.
Lite drivstoff
Denne overrasker nok ikke mange som har kjørt bil en stund, men mange blir likevel litt stresset når den begynner å lyse.
Det er smart å fylle bensin eller diesel så fort som mulig, men de fleste biler har mellom 5 og 10 liter drivstoff igjen når denne varsellampen begynner å lyse.
Det betyr at du stort sett kan kjøre minst fem mil før tanken faktisk er tom.
Motoren varmes opp
Denne varsellampen lyser som regel idet du skrur på tenningen på en dieselbil og slukker etterhvert. Dieselmotorer må den varmes opp før du kan starte bilen.
Hvor lenge denne lyser vil derfor også variere basert på temperaturen ute. Du bør vente til denne har slukket før du prøver å starte en dieselbil.
Bakre tåkelys
Tåkelys er praktisk når det er tåke eller tett regn som gir veldig dårlig sikt, men det kan også være irriterende, og i verste fall trafikkfarlig, for andre på veien.
Hvis du ser dette lyset i dashbordet bør du vurdere om sikten er så dårlig at de bak deg trenger å se tåkelyset.
Lite spylevæske
Denne varsellampen er vanlig for mange å se mye til på høsten og våren. Det betyr rett og slett at det er på tide å fylle på mer spylevæske.
Hvor mye som er igjen når denne kommer på varierer mellom ulike modeller, men det er generelt smart å stoppe innom en bensinstasjon eller butikk så fort som mulig for å fylle på.
Grønne og blå varsellamper
Hvis det dukker opp grønne eller blå varsellamper i dashbordet, trenger du sjelden å bekymre deg. Det betyr som regel at noe, som fjernlyset, er aktivert. Det er med andre ord kun informasjon til deg som fører – ikke noe som gjør at du trenger å ta turen på verksted.
Lav utetemperatur
Dette er et varsel for å fortelle deg at utetemperaturen har falt og at det kan være risiko for is på veien. Som regel vil denne varsellampen (eller en lignende) aktiveres når utetemperaturen faller under 4 grader.
Fjernlyset er aktivert
Hvis du ser dette symbolet i dashbordet uten at du har skrudd på fjernlyset med vilje, bør du skru det av så fort som mulig. Moderne fjernlys kan irritere, og i verste fall blende, motgående trafikk selv i dagslys.
Nærlys er aktivert
Mange moderne biler har såkalt DRL-lys til vanlig. Det betyr at hovedlyktene ikke er tent på dagtid, men at de aktiveres når det blir mørkt. Derfor vil denne ofte begynne å lyse hvis du kjører gjennom tunneler og når det blir mørkt ute.
Filholderassistent
Akkurat hvordan denne ser ut varierer fra bil til bil, men som regel betyr en grønn vei at bilen har en filholderassistent som hjelper deg til å holde deg innenfor markeringene – og at bilen har registrert hvor disse er.
Ofte stilte spørsmål og svar
Her har vi samlet noen ofte stilte spørmål og svar relatert til varsellamper og hva du burde gjøre i ulike tilfeller...